RESAN TILL EN VÄRDFAMILJ

Redan förra vintern började jag kika runt lite på olika au pair-sidor. Jag och Johanna BL gick på ett informationsmöte med Cultural care. Men tillslut bestämde jag mig för Skandinaviska institutet. Jag började min ansökan förra våren och arbetade med den lite då och då, när jag kände för det. Men det var nu i höstas som jag verkligen fixade till den. Jag var klar med allt, iklusive videon och när jag tog mitt körkort i december bokade jag in en intervjutid i januari. 

Jag gick på intervjun i Stockholm den 15:e januari. Några dagar senare blev min ansökan godkänd i London och skickades vidare till Connecticut där den började cirkulera bland familjer strax därefter. Den 2:a februari fick jag mitt första mail om att en värdfamilj var intresserad!

Jag tackade direkt nej till den familjen, för jag kände att det kändes inte helt bra. Det var fyra småbarn, tre tjejer och en kille och familjen kändes lite "vimsig" i brevet.

Sammanlagt fick jag 12 mail om att olika familjer var intresserade av mig, inom loppet av fem veckor. Några av dessa tackade jag nej till efter mailkontakt då de ville att jag skulle komma i april, en tackade nej till mig eftersom de bestämde att matcha med en annan kandidat, ett par tackade jag nej till för att jag kände att vi inte klickade. Nu på slutet hade jag tre familjer jag pratade med, men bestämde mig att tacka ja till den familj som frågade mig först om jag ville bli deras au pair. Och det känns så himla bra!

Familjen jag ska åka till nu bor i New Rochelle, NY. Det är mamma J, pappa B, dotter A (snart 11 år) och dotter J (7 år). De har även en gul labrador på ett år. Mamman är advokat, pappan är affärsman, A spelar tennis och softball och gillar att måla/rita. J går på karate och gillar också att måla och pyssla. De är judar, så det ska bli intressant att bl.a. fira Hanukkah och sånt! Ser framemot att lära mig mer om det! De tycker om att göra saker tillsammans med familjen, som t.ex. gå på museum. De bor ca. 30 min med tåg från Manhattan och jag kommer ha mitt rum på deras källarvåning. Där nere har de även som ett vardagsrum med soffor och TV, och efter att tjejerna gått och lagt sig får jag ha detta för mig själv. 

På Skype visade de mig runt i huset så jag känner mig lite hemma, haha. ;) De har tre bilar, så jag kommer alltid ha tillgång till en bil, vilket är skönt! Jag kommer jobba måndag - fredag och är oftast ledig på helgerna. Men kommer ju också vara ledig när tjejerna är i skolan, förutom att jag måste rasta hunden såklart.

Kort och gott kan jag säga att det tog två månader från att jag var på intervjun till att jag tackade ja till min värdfamilj. Nu är det även bara två månader kvar innan jag flyttar, alltså den 20:e maj!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Spännande Emma! :) Grattis!

2013-03-23 @ 23:29:51
URL: http://www.carolajhn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0