AMERIKANSKA AMBASSADEN 2017

Hej! I tisdags var jag till amerikanska ambassaden i Stockholm. Jag hade en tid kl 09.15, men eftersom jag har varit där en gång förut så visste jag att de inte bryr sig om vilken tid man har. Jag visste även att det blir en lång kö redan innan ambassaden öppnar så satsade jag på att vara där till 08 för att ställa mig i kö. Tidigare än så orkade jag inte, för jag gick ändå hemifrån vid 05.40, haha. 

Detta är ett väldigt långt inlägg men jag tänkte att jag skriver ut hela besöket ordentligt, som hjälp till andra personer som ska söka visum på amerikanska ambassaden. Mitt visum var för au pair, men det är i stort sett samma process för alla visum! 

Korta versionen
Jag var till amerikanska ambassaden och mitt visum är nu godkänt! 

Långa versionen
Jag tog pendeln till Stockholm city, köpte med mig frukost och sedan tog jag bussen till ambassaden. Jag kom vid 08 och det var redan en massa folk! Jag fick precis plats under tak (typ som en  lång busskur), men det var utomhus och blev väldigt kallt efter ett tag. Jag fick stå i kö lite mer än en timme innan det var min tur att gå fram till första luckan som var utomhus.
(null)
Först står man i kö vid "busskuren" till vänster sedan får man visa upp passet osv i fönsterna till höger.

Det första man får göra är att visa upp sitt pass, viss innehållet i väskan, ta av jackan och vända mig om samt visa skosulorna. Sedan var jag välkommen in i det lilla rummet där det var som på flygplatsen med säkerhetskontroller. Väskan och jackan åkte på bandet och jag gick igenom metalldetektorn. Jag fick lämna ifrån mig mobilen, hörlurar och laddare och fick en nummerlapp för det fack sakerna lades i, som jag sedan fick hämta upp när mitt besök var slut. 

Därefter fick man gå en kort sträcka utomhus till nästa byggnad. Där lämnade jag alla mina papper i första luckan (jag har dubbelkollat sååå många gånger hemma att jag skulle ha med mig alla papper man behöver, haha) och sedan fick jag sätta mig och vänta på min tur. Det fanns en tv man kunde titta på, men jag rekommenderar att ta med en tidning eller bok att bläddra i. Dock måste man vara uppmärksam på när ens namn ropas upp, så man får inte bli alltför insatt! Haha. Jag hade med mig lite plugg att göra, såhär i tentatider! ;) 
(null)

Iallafall. Efter runt en timme var det min tur att gå fram till en lucka för en liten "intervju". Kvinnan i luckan frågade mig vad jag ska göra i USA och jag svarade att jag ska vara au pair. Hon frågade sedan om jag har träffat familjen, om de verkar bra samt vilken organisation jag åker med. Sedan nämnde hon att jag haft visum förut och jag sa att jag har varit au pair förut. Hon frågade vad jag har gjort sedan jag kom tillbaka till Sverige och vad jag planerar att göra efter detta au pair-år. Eftersom jag har pluggat till socionom så ska jag tillbaka till Sverige att jobba med det, men att jag vill ta ett sabbatsår efter studierna, svarade jag. Kvinnan sa sedan att min visumansökan var godkänd och att mitt pass med visumet skickas hem till mig inom en vecka! Jag gick sedan tillbaka till första huset, hämtade upp mina saker och åkte hemåt! Allt som allt tog mitt besök ca 2,5 h! 

Så nu är alla pappersarbeten äntligen klara, visumet är godkänt och flygbiljetten är bokad, woho! 
(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0