FIXA TÄLT

Hej hej! Idag medan kidsen var i skolan åkte jag och några vänner till stället där vi ska campa och fixade med tälten. Jag hjälpte till absolut noll, hahaha. Men de andra hade satt upp många tält i sina dagar så de kände att eftersom vi har begränsat med tid var det enklast att de gjordet det, haha! Jag agerade hjälpreda istället och gav dem vatten, håll i tältet när det behövdes osv osv. ;) Vi åkte sedan hem och jobbar klart dagen och ikväll drar vi iväg för en helg i skogen! Hoppas vi överlever!

TILLBAKA TILL VARDAG

Hej hej hallå! Helgen efter att svenskarna åkte hem gjorde jag i stort sett ingenting, haha. Lördagen spenderade jag i soffan framför tvn. Jag var helt slut så det var skönt att få chilla! Söndagen var också en chilldag, men på eftermiddagen var jag ut och träffade några vänner. Vi tog en sen lunch, shoppade lite och hamnade på en pub för att titta på fotboll. Dock fick jag reda tidigare på dagen att pappan, som var bortrest över helgen med vänner, även skulle vara borta söndag natt och komma hem på måndag eftermiddag, något han inte hade sagt till mig. Det var mamman som fick reda på detta, via Jane som precis fick reda på det från pappan. Mamman skulle åka till Kanada på söndagskvällen för jobb, så jag fick jobba min egentligen lediga söndagskväll och vara ensam med tjejerna över natten. Jane har jättesvårt att somna om ingen av hennes föräldrar är hemma, vilket är förståeligt, så det var ganska jobbigt senare på kvällen... Men tillslut somnade hon runt midnatt och jag med!

Annars har väl veckan flytit på som vanligt. Det är pappavecka och jag har äntligen, efter att sagt till honom flera gånger, fått veta när han förväntar sig att jag ska jobba under veckan. Jag sa åt honom att jag vill ha någon form av schema på söndagen inför veckan. Denna vecka skulle han bara vara borta en kväll, i tisdags, och sa att han skulle vara hemma vid 20. MEN jag vet att 99% av gångerna han säger en tid han kommer hem, kommer han egentligen hem 1-2 timmar senare, så jag planerade inte in någonting för kvällen utan planerade på att vara hemma. Som jag visste kom han hem några minuter innan 22, alltså två timmar senare än han sagt. SUCK. Det är segt för mig, men jag tycker mest synd om Jane som blir så orolig. Hennes läggdags är kl 22, men hon vill inte gå och lägga sig innan han kommer hem. Fattar han inte det?! Både hon och jag har sagt det till honom. Nä, jag är less på det. Inte för min skull men för Janes skull...

Iallafall. Skönt att få klaga av sig ibland! Jag vill också påpepa att hans beteende är en fis i rymden om man jämför med hur bra jag har det här. Om detta är det enda jag klagar på så har jag ju ett bra och priviligerat liv ju! Jag är så uppskattad av mamman, av tjejerna (för det mesta hahaha) och jag har så fina vänner här som jag hittar på roliga saker med. Idag efter att ha skjutsat kidsen till skolan åkte jag hem till Karin och spelade lite piano en stund medan vi väntade på att Demi skulle komma över. När hon kom över tog vi bilen ca 40 minuter norrut till ett campingställe och bokade plats där för helgen. Jag och fem andra tjejer ska campa fredag-söndag! Det ska bli sååå kul, förutom själva grejen att behöva sova i tält och vara ute i naturen då... ;) Hahaha.

OPEN HOUSES VIDEO

Hej hej! För några veckor sedan var jag och tre vänner på två öppna hus för att kika runt. Husen var väldigt stora och fina och låg i prisklassen runt 17-18 miljoner kronor. Här kommer en liten video från dagen!

SISTA DAGEN

Hej hej hallå! Idag efter att ha skjutsat tjejerna till skolan åkte vi in till city en sista gång. Grabbarna gjorde sitt (pubar och shoppade souvenirer) medan jag och Johanna gick ner till High Line, en park som gjorts på gamla tågspår några meter upp från gatunivån. Det fanns en del konst och växter, väldigt mysigt!
(null)

Vi strosade hela vägen ner till 14e gatan där vi gick ner till gatan igen och gick till Chelsea Market. Där finns massa olika restauranger med all sorts mat man kan tänka sig samt affärer med allt möjligt i. Jag har alltid velat gå dit men har aldrig gjort det, då jag inte brukar hänga i det området så ofta. Jättekul att äntligen gå dit, även om det blev en kort stund för mig då jag behövde åka tillbaka hemåt. Men dit ska jag igen och kika runt ordentligt! Johanna fortsatte kika själv när jag skulle gå men jag gav henne  order att fortsätta gå söder ut för att se The Village-området då jag älskar det området, det är såå mysigt! Jag sa även åt henne att gå till Washington Square Park, haha. Nu har hon
verkligen sett det alla mesta på Manhattan!

Jag åkte som sagt hemåt för att skjutsa Jane till sin terapeut. När hon var klar åkte vi hemåt och sedan åkte jag och plockade upp svenskarna från tåget och åkte till Cheesecake Factory för middag. Nu har de fått prova på en massa olika amerikanska kedjor och mat, haha. Vi åkte sedan hem där de fixade sista packningen och därefter skjutsade jag dem till flygplatsen. Vi sa hejdå och jag åkte hem igen. Hoppas resan går bra! Jag tittade på tv en stund med mamman och Jane innan jag gick ner till den tomma källaren... Det känns verkligen så tomt nu! Men det ska bli skönt att kunna ta igen lite sömn i helgen, haha. Vilken fantastisk vecka vi har haft!!! Det har verkligen varit toppen!

JOBBTORSDAG

Hej hej! Denna dag skjutsade jag gänget till tåget på morgonen då jag inte följde med dem till city idag. Jane skulle nämligen till läkaren vid 12 (mamman tog henne men kom hem tidigare än skolan slutade) så det kändes alldeles för stressigt för mig att följa med till city. Istället stannade jag hemma och vilade, vilket var välbehövligt! Hahaha. Jag hade tänkt sova en stund eftersom jag sovit så lite på natten, men jag somnade aldrig utan tog det bara lugnt framför tvn istället, fram till mamman och Jane kom hem. Sedan skjutsade jag Jane till pappans hus. När vi kom fram hade grannen ett stort barnkalas med Bubble Bus (en liten buss som blåser massa bubblor) och de bjöd in Jane! Det var musik, bubblor och massa snacks, vilket Jane älskade haha. Vi stannade där kanske 20 minuter, fram till att bubblorna la av. Jane hade jättekul där bland alla barn som var runt 2-8 år, hahaha. Hon är väldigt ung i sinnet fortfarande. :)

En stund senare åkte jag hem till mammans hus då hon skulle bjuda mig och gänget på middag. Hon hade även bjudit pappan, Anna och Jane men de kunde/ville inte komma. Så det blev bara mamman, jag och svenskarna. Jag hämtade upp dem vid tågstationen, beställde kinamaten och åkte och hämtade den. Vi hade en jättetrevlig middag och mamman fick lära känna dem mer och de fick lära känna mamman. Efter middagen gick vi ner till källaren och tittade på en dokumentär om 9/11 och sedan var det dags att sova!

SKAVLAN PÅ MANHATTAN

Hej hej! Ännu en ledig dag för mig då det var en judisk högtid så både tjejerna och föräldrarna var lediga idag. Jag åkte till city med gänget och började med att gå från Grand Central till Madison Square Garden, vilket killarna ville se. Efter det gick vi ner till Madison Square Park och åt lunch i närheten innan vi gick till Chelsea Television Studios för vi skulle på en inspelning av Skavlan!! Det var en riktigt kul grej att göra plus att det var gratis! Jag ska inte säga vilka gästerna är, ni får titta på fredag helt enkelt. ;) Det var fyra gäster, men tre av dem är i samma program på fredag och en ska vara med i ett program senare i höst.  Jag kände igen två av gästerna iallafall! Vi var där i över tre timmar men tiden gick väldigt fort. En jättekul upplevelse! Den studion vi var vid tillhör normalt Rachael Ray, en kock som har en matlagningsprogram!
(null)

Efter detta var vi hungriga så vi åt middag innan vi åkte över till Brooklyn för att titta på NY skyline. Alltid lika fint tycker jag! :) När vi skulle ta tunnelbanan tillbaka till GC blev eet lite trassel då vissa linjer inte gick, men vi kom fram tillslut och med ca 10 minuters marginal till nästa tåg hem skulle gå. Vi köpte biljetter och gick till tåget och satte oss. Men då fick vi veta att tåget väntade på polisens tillstånd att få åka iväg och de visste inte när vi skulle få åka... En halvtimme senare började vi rulla hemåt, vid kvart över tolv... Det var riktigt segt då vi alla var väldigt trötta, men det fanns inte så mycket vi kunde göra. Ännu en dag/natt somnade vi så fort huvudet träffade kudden!

REGN I NYC

Hej hej hallå! I tisdags var jag ledig efter att ha skjutsat tjejerna till skolan så jag och gänget åkte in till city. Vi började med att besöka Chinatown och Little Italy. Men efter en stund öppnade himlen upp sig och regnet öste ner, så vi tog skydd under ett litet tak. Vi hittade en restaurang i närheten dit vi sprang för att äta lunch samtidigt som vi hoppades på att regnet skulle försvinna. Det blev kinamat och det var väldigt smaskens, men det bästa var nog priset, haha. Ca 75 kr för soppa och huvudrätt! Det är inte ofta man hittar det priset på Manhattan!
(null)

Efter lunchen hade det fortfarande inte slutat regna men det hade iallafall lugnat sig lite. Vi bestämde oss för att ta en gelato till efterrätt då det låg bredvid. Älskar att Chinatown omringar Little Italy ibland va! Hahaha. Vi gick sedan till Soho och gick och kikade i affärer där medan det småregnade ute. Vi tog även något gott att dricka på en pub och grabbarna fick se slutet av en fotbollsmatch, haha.

Efter ett par timmar hade det äntligen slutat regna! Vi bestämde oss därför för att åka till 9/11 Memorial Park samt att kika på Wall Street som ligger i närheten. Därefter gick vi till min kompis lägenhetsbyggnadd rooftop som ligger i närheten av Wall St. Vi åkte alla 53 våningar upp och njöt av utsikten! Därefter åkte vi hemåt och somnade på en gång, idag igen!

MÅNDAG

Hallå! I måndags tog vi en paus från stadslivet och stannade kvar här hemma hos mig. Först käkade vi brunch på ett diner och sedan handlade vi några frukostsaker till oss. Vi åkte hem och lämnade detta och åkte sedan och shoppade ett par timmar. Därefter var det dags för mig att jobba igen så svenskarna gick runt i området där mamman bor och de provade bland annat froyo! Jag kunde sluta jobba tidigt, så jag tog svenskarna på en liten biltur runt om i New Rochelle för att visa "downtown". Sedan åkte vi till Mamaroneck, genom Larchmont så de fick se det också, och stannade till vid hamnen och parken/stranden där innan vi åt mexikanskt till middag. Vi bestämde oss sedan för att gå på bio och sedan åkte vi hem och somnade gott!

EN HELG I NYC

Hej hej! Denna helg har varit fartfylld och väldigt rolig! Vi började lördagen med bagelfrukost som mamman bjöd på, sedan skjutsade hon oss till tågstationen. Vi åkte till city och första stoppet där var till hotellet vi skulle bo på, för att lämna våra väskor för dagen. Vi var för tidiga för att checka in men vi kunde lämna av våra väskor vilket var skönt! Sedan var det dags att göra stan!

Vi började med Times Square, det är ju en klassiker! Vi strosade sedan till Rockefeller Center, åt lunch på Applebee´s och gick därefter till Central Park. Vi tog min vanliga lilla rutt som är kanske en fjärdedel upp i parken, så de fick se en del men absolut inte allt som finns att se, haha. Därefter åkte vi till Staten Island med färjan för att få en fin vy över södra skylinen!

Vi alla kände oss trötta efter denna dag så vi åkte tillbaka till hotellet och checkade in på rummet. Vi vilade en stund innan vi gick ut för att köpa med oss öl och mat till rummet. Vi åt middag och fixade oss i ordning för kvällen! Vi tänkte gå till hotellets terass/rooftop, men det visade sig att den inte hade öppet på helger! Så tråkigt. Vi åkte istället till en annan rooftop som jag gillar, men de hade stängt för ett privat event. Då blev det istället en väldigt populär rooftop som jag visste skulle ha öppet, haha. Det var väldigt mycket folk i kö, men kön rullade på snabbt och en stund senare var vi på rooftopen och drack drinkar resten av kvällen! Vi hade ett väldigt fin utsikt över Empire State Building. Vi satt bredvid tre tjejer från Georgia och pratade om allt och ingenting, väldigt trevligt! Vi åkte sedan tillbaka till hotellet och somnade som stockar.
(null)

Söndagen började med en frukost på ett café och sedan checkade vi ut från hotellet. Som tur var kunde vi lämna kvar våra väskor där på dagen. Vi tog en taxi till MetLife Stadium i New Jersey där vi skulle gå på NFL, amerikansk fotboll! Det var NY Jets mot Miami Dolphins. Det var en väldigt häftig upplevelse och kul att se amerikansk fotboll live. Ingen av oss kunde alla regler och så, men vi förstod mer och mer under matchens gång! När vi skulle åka tillbaka till Manhattan hade vi så svårt att få tag på taxi så vi väntade säkert 1,5 h totalt... Men tillslut var vi i bilen på väg tillbaka. Vi hade inte ätit något förutom frukosten så vi gick och åt på Buffalo Wild Wings, vilket är en sportbar. Den ligger i närheten av Times Square så efter maten gick vi dit och gänget fick se det på kvällen. Därefter tackade vi NYC för denna helg och tog tåget hemåt.

SVENSKARNA ÄR HÄR!!

Fredrik, Daniel och Johanna har hittat hit och det var sååå kul att se dem igen! Jag var borta med Jane när de kom till huset, men när vi kom hem kunde vi äntligen hänga! Vi beställde pizza till middag och sedan gick vi ut med Jane en stund till parken och sedan strosade vi omkring i området här. Senare kom mamman hem med Anna som hade varit och spelat tennis och vi åkte till pappans hus för att släppa av tjejerna och Daisy, samt att jag kunde visa dem runt i huset! Vid 9-tiden tillät jag dem att gå och lägga sig, haha. Jag själv har svårt att sova och klockan är snart 23, men hoppas jag somnar snart! I helgen väntar NYC!!

NINE ELEVEN

Hej! Igår var det den 11 september vilket är årsdagen för flygplansattackerna mot tvillingtornen i NYC samt Pentagon i D.C. Det var nu 17 år sedan det hände och jag och Karin åkte in till city för att titta på Memorial Park och senare på kvällen se två ljus som representerar tvillingtornen. Det var väldigt mycket folk vid Memorial Park och otroligt många blommor vid alla namn. Det fanns även några bilder på personer som dött, kopior på dödsannonser i tidningar osv. Så himla hemskt och tråkigt, men det är fint att uppmärksamma detta en gång om året för att minnas alla människor.

Jag och Karin köpte sedan en öl på en pub där massa brandmän hade en AW kändes det som, haha. Det var så fullt på puben så många stod utanför på gatan också. Vi träffade på två tyska brandmän som var där för att visa sitt stöd och volontärarbeta, de hade åkt med en grupp brandmän från deras städer. Häftigt att världen går samman trots olika bakgrunder, värderingar, språk osv osv. Alla är vi trots allt människor.

Efter ölen åkte vi över till Staten Island för att få en fin utsikt över NYC skyline. Men det var ganska disigt så vi såg inte så jättebra, så när mörket hade kommit åkte vi tillbaka till Manhattan med båten och ju närmare vi kom desto bättre såg vi skylinen och de två stora ljusen som representerade tvillingtornen. Vi var en sväng till Memorial Park igen innan vi åkte hemåt.

ROSH HASHANAH

Hej hej! I måndags kväll hade vi en middag här med två familjevänner och barnens grandparents för att fira Rosh Hashanah, det judiska nyåret. Det var en ganska enkel middag med potatis, kyckling, grönsaker och lite judiska maträtter man har vid högtider. Men det som står ut för det judiska nyåret är sötsaker, då man önskar sig ett sött nytt år! Haha. :) Jag glömde ta kort på maten innan vi åt men fick några bilder iallafall.  Vi hade en trevlig kväll och alla kids som var där hängde med varandra i källaren, så det var väldigt stökigt när jag kom ner senare på kvällen när alla åkt hem. Så jag städade undan för jag kände mig stressad av att vara i kaoset, haha.

9 + 9 = 18

Den här kalla och regniga söndagen förvandlades snabbt till en varm och solig dag inombords för mig när jag fick reda på att min kusin Karro hade fött en liten flicka idag! Sååå kul och ett stort grattis till Karro och Will! :)

Jag fick nyheten att de åkt till BB av mormor imorse när jag vaknade och fick sedan nyheten att bebisen var född när jag och Cajsa var på väg till en marknad här i New Rochelle! Vi kikade omkring där en stund innan vi åkte till en grekisk marknad i närheten av mitt hus där jag fyndade ett The Office-spel för $5 (halva priset till och med än vad de sålde det för wohooo) plus att det är oöppnat!

Mamma skickade sedan två bilder på lillan till mig som jag såg när jag och Cajsa var på bio. En sån liten sötnos! Jag får helt enkelt komma hem snart igen och gosa lite! ;)

FREDAG KVÄLL & LÖRDAG

Hej hej! Efter att ha gått på helg och vilat någon timme på mitt rum åkte jag hem till Karin. Där hade hon och värdföräldrarna ett dansparty med kidsen som jag joinade en stund innan jag och Karin åkte iväg. Vi plockade upp Mariska på vägen och åkte sedan till en bar ca 40 minuter norrut från där jag bor för det skulle vara karaoke där! Vi kom dit innan allt skulle dra igång och mötte upp Andrew och Nick plus en kompis till Nick som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, haha. Vi tog oss en drink och hade det trevligt, fram till att vi fick reda på att karaoken va inställd... Vi som var så taggade!! Vi bestämde oss istället för att åka till White Plains där vi först drack margaritas på en mexikansk restaurang innan vi gick till ett ställe och dansade loss i flera timmar! Det blev en spontan och väldigt rolig kväll. Jag smög in i huset hemma vid 4.30 på morgonen och vaknade upp vid 10 igen då det var dags för Janes födelsedagsbrunch med mamman och grandparents. Jag hade varit nykter hela kvällen förutom ett par drinkar i början av kvällen, så jag var inte bakis men jag var väääldigt trött, haha. Så efter brunchen gick jag ner till mig i källaren och har i stort sett hängt i soffan resten av eftermiddagen och kvällen!

VECKAN...

... som gått extremt långsamt men även väldigt fort. Haha! Dagarna har känts långa och sega men ändå är vi här nu, fredag förmiddag! Det har varit samma gamla visa med att jag har försökt hitta på saker med Jane, skjutsat Anna på tennis (dock bara eftermiddagar denna vecka) och sånt. Men vi har även varit hos mamman både i onsdags och igår och fixat med kort till en judisk högtid som vi skickade iväg igår. Mamman är i Kanada och satte mig och tjejerna i jobb. ;) Idag är Anna tillbaka i skolan, så jag har bara Jane idag. Men just nu har hon precis vaknat och vill bara vara själv, så jag tittar lite på tv.

HEMMAFEST

Hallå! Igår var det lördag och jag hade några vänner över på kvällen. Först kom Cajsa och Sanna och åt tacos till middag och några timmar senare kom resten av gänget, tjejerna från Sydafrika och killarna härifrån. Vi hade en väldigt kul kväll med spel och snack!

PUBRUNDA PÅ ROOFTOPS

Hej hej! Dagen började ganska lugnt, jag tog sovmorgon men kunde bara sova till 9.30, haha. Tjejerna och pappan åkte strax efter 10 till flygplatsen för att åka till Michigan. Jag fixade och donade lite innan jag mitt på dagen åkte med Daisy till mammans hus då grannpojken skulle ge henne middag eftersom jag ville åka till city på eftermiddagen och vara kvar en stund på kvällen. Pappan skrev ett sms till mig i onsdags kväll att han behöver mig för att ta hand om Daisy i helgen. Bra att han frågade mig och bra att han sån framförhållning.......... Är inte förvånad. Helgerna är jag ju ledig men nu måste jag gå upp på mornarna och mats henne och släppa ut henne och jag kan inte åka iväg och stanna borta över natten om jag hade velat det. Men tänker försöka få lite extra ledigt när Fredrik, JP och Daniel är här, och om han säger nej tänker jag ta upp denna helg... JA JA. Iallafall.

Innan jag skulle åka till city på eftermiddagen släppte jag ut Daisy på bakgården så hon kunde få kissa medan jag gick in och tog på mina skor. Jag var borta typ 1-2 minuter och när jag kom tillbaka till bakgården var Daisy borta?! Jag kollade runt på bakgården och i huset, sedan gick jag ut till grannarnas hus och tittade samt ropade på henne. Det finns ett liiitet hål i staketet här sedan någon körde in en bil där för några år sen, men det har aldrig varit några problem att lämna Daisy ute själv, i längre perioder till och med. Jag såg henne ingenstans och gick över till grannarna som vi är vänner med, jag frågade om de kunde hjälpa till och leta och självklart ställde de upp! Pojken sprang omkring området medan hans pappa och jag tog varsin bil och åkte runt och tittade på gator i närheten. Efter kanske 20 minuter totalt hittade jag Daisy drygt tre gator ifrån, bara några meter ifrån den mest trafikerade vägen häromkring med fyra körfält... Jag var både glad och arg och fortfarande orolig när jag hittade henne men gud så skönt det var att hitta henne oskadd! Hon hade haft ett riktigt äventyr! Jag plockade in henne i bilen och åkte tillbaka hem och berättade för grannarna att jag hittat henne igen! Pjuuuh.

Efter ett litet snack med Daisy åkte jag sedan in till city. Jag lugnade äntligen ner mig under tågresan och kunde ta det lugnt när jag kom fram, haha. Jag började med att besöka FIKA vilket är en svensk café-kedja och åt en bulle och chokladboll. Bullen var sådär men chokladbollen var väldigt god! Sedan hade jag ju tänkt att spana in några olika rooftop bars att eventuellt ta svenskarna till när de kommer på besök! Totalt blev det fem rooftops men en av dem var inomhus och mer en restaurang, så där var jag bara någon minut för det var inte vad jag hade tänkt mig, haha. Det var grått ute hela dagen och det kom några korta regnskurar, men utsikten är ju häftig ändå! Det blev en bra fredagseftermiddag och kväll!