GRAND CANYON

Ja men här kommer ett försenat inlägg om Grand Canyon! Jag var där för två veckor sedan, men den känns nästan som ett helt liv sedan!

Iallafall. Klockan ringde tidigt på morgonen och en buss kom och plockade upp oss och några andra som skulle med utanför hotellet. Vi åkte en liten stund till ett samlingsställe där vi fick "checka in", köpa frukost om vi ville, få lite info och sedan kliva på vår buss för dagen. Sedan lämnade vi Las Vegas! Längs hela vägen (när det var något viktigt) beskrev en inspelad guide om vart vi åkte förbi, att vi åkte på 0,0025% av Route 66, vi körde förbi några små städer som hade stor betydelse för Hoover Dam-bygget osv osv.

Första stoppet var ca 40 minuter utanför Las Vegas, och det var vid Hoover Dam. Strax innan vi anlämde åkte vi förbi en stad, Boulder City där bl.a. Michael Jordan och Celine Dion har hus, och precis bredvid ligger en stor sjö vid namn Lake Mead. Det är den största konstgjorda sjön i USA och en av de största i världen.

Iallafall. Vid Hoover Dam går Coloradofloden och där är gränsen mellan Nevada och Arizona. Busschauffören skojade till det och stannade till, och så sa han att han nu var i Arizona och vi fortfarande var i Nevada! ;) Vi åkte över dammen till Arizona-sidan och stannade där ca 20 minuter för att kika lite och ta kort. Vädret var sisådär just då men ändå kul att ha sett det!

Allt det ljusa på bergväggen har legat under vatten förut, men nu har vattennivån sjunkit riktigt mycket!

Sedan började de lååånga timmarna i bussen. Vi åkte, åkte och åkte. Jag underhöll mig med att lyssnade på musik, sova lite, försöka få bort tanten, som satt bredvid mig, från min axel då hon somnade och lutade huvudet många gånger, ta kort/filma och retas lite med Johanna och Sara som satt framför mig. Vi stannade till på McDonald's för en sen frukost också, sedan åkte vi lite till och så var vi framme på ett ställe där man fick lunch plus att vi köpte till biljetter till en IMAX-film om Grand Canyon. Det var coolt och roligt att lära sig lite om detta under!

Efter någon timme där var vi äntligen på väg till vårt första utsiktsställe - Mather Point. Det var jätteblåsigt denna dag så alla helikopterturer var inställde, och tur var nog det. För när man klev ut ur bussen höll man nästan på att flyga iväg i de starka vindpustarna som kom då och då! Men vi gick iallafall från bussen och förbi träden vi såg och där bakom väntade en fantastiskt utsikt! Bilderna gör ingen rättvisa, det var riktigt mäktigt. Det såg ju ganska lika ut överallt, men det var så otroligt stort och detta var ju bara en liten del av allt som finns! Vi tog kort där de flesta andra stod också men sedan gick vi en bit åt sidan, klättrade neråt och utåt (alltså förbi alla räcken osv) och kom ut på en kant som var helt oskyddad. Sååå ballt! Klättringen var lite klurig för mig som inte kunde gå ordentligt med ena foten pga blåsor, men det gick och det var så värt det! Jag tänkte först inte ge mig ut men jag gjorde det ändå, och det är jag så glad för!

Bakom ser ni klippan vi klättrade ut till!

On top of the world!

Sedan tog vi oss tillbaka till bussen och åkte en liten bit till, till Bright Angel Point. Detta ställde var inte lika häftigt som det första tyckte vi men ändå riktigt mäktigt! Här passade vi på att leka lite med kameran plus att bara sitta och njuta av utsikten och bara leva i nuet. Underbart!

Därefter började resan hemåt. Jag vet inte exakt hur många timmar det tog men kanske runt 5 h eller något sådant, men väl i Las Vegas fick vi ju åka ganska länge då alla skulle av vid sina hotell och vi var nästan sist. Men det gjorde inte oss något då vi fick lite extra sightseeing av The Strip! ;) Juste, innan LV åkte vi förbi Hoover Dam igen, denna gång stannade vi inte men det var riktigt fint att se det på kvällen i mörkret!

Japp, det var den dagen det! En lång dag blev det, vi var borta från hotellet i 17 h (tror jag det blev). Vi spelade lite i casiont innan vi gick upp, fixade lite på rummet och slocknade i sängarna.

SÖNDAG

Idag gjorde jag ett extrapass på jobbet, så det blev min sjätte jobbdag för veckan. Hård start, jag som absolut inte har jobbat mycket i USA plus att jag varit ledig i fem veckor... Men det är skönt att vara igång! ;) Det blir ett par kortare pass också de närmsta veckorna, skönt men lite tråkigt eftersom cash is king! Ja ja, det blir säkert lite fler extrapass, hoppas på det!

På lunchrasten fick jag äntligen sätta mig ner och andas lite!

Iallafall så slutade jag kl 14 och resten av dagen har jag chillat hemma. Jag plockade iordning alla grejer på mitt rum som bara har legat på bänken så nu är det fixat! Jag tittade även på ett avsnitt av OITNB och första halvleken av dagens fotbollsmatch. Holland mot Mexico! Tröttnade dock så efter en dusch har jag hängt framför min dator. Lugn och skön eftermiddag och kväll! Jag är riktigt trött så nu ska jag snart sova! :)
Älskar att man kan koppla upp datorn till tvn. Så smidigt!

PAPPA GILLAR FOTBOLL

TORSDAG

Idag slutade jag jobbet kl 13 så efter det åkte jag hem och åt lunch och sedan solade jag lite. Det var bara runt 20 grader men jag satt i lä och drömde mig bor till Hawaii så det var skönt! Dock hade jag ju lite annan utsikt än för tre veckor sedan! ;) Även mamma och Nilla höll mig sällskap!

Sedan bytte jag om och åkte ner till centrum och handlade lite. Hälsade på AK som satt i kassan på Ica! Sedan åkte vi hem till farmor och blev där bjudna på fika medan vi pratade om min resa och jag visade lite bilder på telefonen.

Resten av kvällen har varit lugn. Har tittat en massa på The Office och saknat Sara just pga det! :( haha.
Mattias roliga snapchat! Haha. Så söt.

ONSDAG

Idag var det dubbelpass på jobbet som gällde, så jag jobbade 7-12, åkte hem och åt och vilade, sedan tillbaka och jobba 16-21. När jag kom hem däremellan bjöds det på omelett, knäckebröd med ost och även apelsinsaft, mums!

Och när jag kom hem från pass nummer två kokade jag ägg och gjorde äggmackor med kaviar på. Till efterrätt blev det fryst cheesecake och jordgubbar på sidan. Vilken lyx! ;)

Nilla var trött och somnade såhär charmigt! Hon låg även och snarkade lite, haha.

TISDAG

Hallå! Idag jobbade jag 7-16 och när jag kom hem bjöds det på köttbullar, färsk potatis, gräddsås, lingonsylt och a side salad! Till det ett glas mjölk från arla! Inget jävla low fat milk with 16 g of sugars här inte! Riktig festmåltid som man har längtat efter i ett år nu!

Ikväll åt mamma och jag fryst cheesecake som vi gjorde för några dagar sedan, så gott! Bredvid oss låg Nilla och sov så... Sött! ;)

Jag ska försöka sova innan tio ikväll, så kanske att jag kommer in ordentligt i den svenska tiden nu innan veckan är över, det ska bli så skönt att slippa jetlagen!

MÅNDAG

Hej hej hallå! Idag är det måndag och första dagen på jobbet! Jag jobbar på ett ålderdomshem och ska vara här över sommaren.

Det har regnat heeeela tiden så det har ändå känts skönt att jobba! ;) Allt flöt på bra och imorgon jobbar jag morgon/dag, idag blev det eftermiddag/kväll.

SISTA SEMESTEEDAGEN

Imorse ringde Jane mig kl 04.49 på FaceTime, men jag skickade ett meddelande tillbaka och sa att klockan bara var fem på morgonen här och att vi får prata om några timmar, haha.

Jag somnade om iallafall och idag har varit en riktig seg dag. Jag har tittat på serier, skjutsat pappa till Ica, lekt med Teodor, ätit hemlagad mat (!!!) och tittat lite mer på serier. ;) En skön sista semesterdag, helt enkelt! Imorgon börjar jag jobba!

Jag har hunnit med två samtal med Jane, med några timmar mellanrum. Hon är ju för söt, åh vad jag saknar henne!

MIDSOMMARDAGEN

Jag och Linnéa tog en ordentlig sovmorgon innan vi vaknade och chillade på rummet ett tag till det var dags för lunch! Grillad korv stod på schemat, åh så gott, som jag har saknat svensk korv och senap!

Sedan tittade vi lite på videos från min resa innan det var dags för den årliga dagen efter-brännbollsmatchen! De flesta som var med på midsommar igår (totalt 39 st) var där och vi lirade en match. Mitt lag vann! ;)

Moster Lotta fick prova att göra Oskars cross.

Lilla Emelie som har blivit stora Emelie nu!

Engelske Connor fick prova köra cross för första gången!

Pelle skjutsade hem Karro på motorcykeln!

Vi gick upp och jag, Linnéa och lilla Emelie skjutsade mormor till hennes lägenhet, sedan åkte vi tre hem och åt lite tårta från gårdagen innan jag och Linnéa gjorde oss i ordning och åkte hem till henne. Det blev grillat kött, potatisgratäng och grillad majskolv till middag. Till efterrätter blev det först jordgubbar och glass (glömde tyvärr ta bild på det meeeen ni kan nog tänka er!) och lite senare bjöds det på ananas och vattenmelon. Mumma!

Men det bästa av allt var att jag fick träffa mina älskade TG-brudar igen!!!!! Såååå underbart! Tack för presenten och en härlig kväll! <3

Hahaha, bästa bilden på länge!

MIDSOMMAR 2014

Då var det dags för att fira midsommar! Vi började med lunch - sill, potatis, pajer osv med jordgubbstårta och jordgubb- och rabarberpaj som efterrätt. Så kom även resten av grannarna och Linnéa! Men mellan lunchen och fikat klädde några stången och sedan dansade vi runt den. Vi körde även på med tipsrunda och 3-kamp!

Vi hade fyra engelsmän med så vi försökte göra det lättare för dem att hänga med, haha.

Nilla blev fast i ringen!

Björnen sover! Molly ville också leka!

Linnéas tårtbit (som Fredrik la upp till henne) och min tårtbit som Will la upp! ;) Haha.

Freya och mamma gosade lite!

Freya hälsade på lilla Teodor.

Dags för 3-kamp!

Därefter blev det chill och lek med barnen för min och Linnéas del och på kvällen åt alla grillat till middag!

Connor fick åka med Pelle på motorcykeln!

Bakom kulisserna, hahah!

Pippi på tvn!

Hälsa på Teodor ännu en gång!

Resten av kvällen och natten hade vi trevligt med massa olika drinkar och kärleksdrama bland ungdomarna, hahaha. ;)

Will's sooo cute! Haha!

Connor och Fredrik!

TORSDAG KVÄLL

Åh vad jag har saknat mina hundar. Men jag har även fått träffa Mattias lilla dvärghamster som han köpte förra året, som heter Teodor, och han är så mysig så! Riktigt söt!

JP kom förbi en snabbis och sa hej, såååå kul att se dig igen! :) Ses imorgon eller på lördag igen! <3

När hon åkte fick jag avnjuta en bit kebabpizza, åh, ni anar inte vad jag har saknat kebab!

På kvällen visade jag lite videos från resemånaden för familjen och mormor och sedan stod soffhäng och fotboll på schemat!

Schnögg!

När jag gick upp för att sova bläddrade jag igenom min 20-års present från mormor. Hon har ända sedan jag föddes tagit bilder och skrivit om mitt liv. Jag har kikat på bilarna mååånga gånger, och det gjorde jag även ikväll, men set ska även bli kul att läsa allt hon har skrivit! :) Men det är så himla mycket så det får bli en annan gång!

Jag fastnade framför The Office ett tag och nu är klockan snart tre och jag ska försöka sova! Natti!

HOME SWEET HOME

Idag följde jag med till Ica och handlade lingongrova, Loka, lösgodis och marabou! Ååh, så jag har saknat allt! Ska bli så gott att smaska i sig! ;) Jag var även in på systemet för första gången och handlade, whoop! Träffade på Mattsson också som var på centrum med sina föräldrar, så kul att se henne. :D

Väl hemma bjöd mormor på smörgåstårta som hon köpt och sedan packade jag upp på mitt nya rum. Jag har ju fått Mattias gamla rum, som mamma har fixat i ordning till mig! :) Niöäa blev förresten helt kär i min nalle som jag fick av Victoria, haha!

RESAN HEM

Nu är jag hemma i lilla landet lagom!

Resan hem gick bra. Första flyget från Las Vegas till London var försenat men vi flög in lite tid så vi landade bara en halvtimme sent. Vi först dricka (jag tog vitt com) senare fick vi middag (jag tog vegetarisk lasagne och rött vin till det) och på denna tiden hann jag se 12 years a slave, en film som jag velat se sedan i vintras! Efter maten började jag titta på Dallas Byers Club som jag också velat se länge, meeeen jag somnade en stund in i filmen. Klockan var ju närmare ett på natten för mig!
World traveller, I like the sound of that!

Haha, skön gubbe som hade både iPhone 5s och MacBook!

En sektion av tre eller fyra. Stort plan!

Jag sov sedan till sex på morgonen och vaknade när det serverades dricka igen. Jag hade redan fått frukost som flygvärdinnan hade lagt i det tomma sätet bredvid mig så jag sov, för hon sa att hon inte ville väcka mig. Snällt det! Så jag smaskade i mig en croissant och sedan var det bara någon timme kvar att flyga.

Jag tog mig igenom en ny säkerhetskontroll i London och gick sedan till gaten. Jag fick gå en expressväg eftersom jag hade lite småbrottom till mitt flyg, så det var skönt! Fick tag på gratis wifi en stund innan vi boardade.

Vi blev lite försenade även här men resan gick bra. Jag läste lite och så fick vi en smörgås. Vi landade kanske 10-15 minuter senaren planerat och jag hämtade min väska och gick ut där jag fick syn på mamma, pappa och Mattias! Kört återseende efter mååånga månader apart!
Sverige!

Vi åkte hem och där väntade Fredrik, mormor och hundarna (som jag hade ett riktigt ordentligt kramkalas med)! Såå kul stt se alla igen, men det känns inte alls som att jag har varit borta, haha.

SE SARA, skog utanför mitt (nya) fönster! Jag bor också på landet... ;)

Jag var lite småhungrig så det fick bli två mackor med Bregott och leverpastej plus kräm och mjölk. Alltså, SÅ gott! Värsta lyxen! ;)

Vi kikade lite på fotbollsmatchen som gick på tv från VM och nu är klockan midnatt och jag ska titta på några avsnitt av The Office och sedan sova!

SISTA DAGEN I VEGAS

Igår kväll när vi kom hem från Grand Canyon stannade vi en liten stund på vårt hotells casino och spelade på spelmaskinerna. Vi hittade en vi gillade (och förstod lite bättre än det Johanna provade på förut) och det minsta man kunde spela var för 1 cent, så vi förlorade inte alltför mycket pengar heller. ;) Jag satte först in $1 och spade upp den, vann några cent här och där men inget "stort". Sedan satte jag in $1 när den första var slut och jag vann lite större summer så som 50 och 80 cent så tillslut hade jag $3,51, så då tog jag ut det och cashade in den! Hahaha. Awesome ju. ;)

Sara vann lite också!

Saras storvinst! Haha!

Storvinst! ;) Detta är då drygt 20 kr, haha.

Sedan gick vi upp på rummet och fixade med att föra över bilder osv från dagen till min datorn och Sara packade det sista och vid halv tre somnade jag.

Kvar i fem imorse ringde alarmet och strax efter fem klev jag upp ur sängen för att följa med Sara ut och säga hejdå till henne! :( Hon åkte från hotellet på morgonen och jag och Johanna skulle åka 12 efter henne, på eftermiddagen.

Det var tråkigt att säga hejdå och jag saknar henne redan! Men tur att Skype finns och så får vi ses sen, i augusti har vi planerat än så länge! :)

Jag och Johanna gick och la oss igen några timmar innan vi duschade och packade det sista och checkade ut klockan elva. Vi köpte frukost på hotellet i en affär och satte oss i skuggan vid poolen och åt frukost.

Sedan tog vi oss ut på The Strip och Johanna köpte souvenirer och sedan besökte vi några fler hotell. Vi började med Wynn (som ska vara det mest påkostliga) och det var sååååå fint! Åh, önskar jag kan bo där om jag kommer tillbaka hit.
Denna råkade vi köpa utan att vi visste att det stod Sara... Hon var fortfarande med oss!

Första stoppet var Wynn.

Sjukt fina toaletter! Haha!

Här satt vi och hängde en stund, sååå mysigt med vattenfall (eller vad man ska kalla det) i bakgrunden!

Lobbyn.

Sedan spanade vi in The Mirage, Treasure Island och The Valetian. Vi tog oss sedan tillbaka till hotellet och hängde precis utanför casinot och laddade våra telefoner och väntade på vår shuttle.
Vid The Mirage.

Detta hade du gillat va, pappa?

De hade en fin lobby med akvarium.

Inne på Treasure Island.

Utanför hade de två piratskepp!

Venetian har Venedig-tema.

Ser ut som The Sims!

Tillbaka på vårt hotell!

Här är en scen från The Hangover inspelad, de åker nerför denna och spelar poker för att vinna tillbaka $80k!

Hehehe oups... ;)

Vår lobby!

Vi hämtade sedan ut våra väskor och vid 17.40 kom vår shuttle och tjugo minuter senare var Johanna framme på sin terminal. Jag var på en annan terminal så vi fick säga hejdå på bussen men vi ses ju snart igen! Jag gav mina sista $2 till vår chaufför.

Fem minuter senare var jag på min terminal och jag checkade in min väska, gick genom säkerhetskontrollen utan problem och sedan började väntan. Mitt flyg går inte förrän 21.20 men eftersom jag hellre satt ensam på flygplatsen än ensam i Las Vegas så följde jag med Johanna då hennes flyg gick 20.00.

Sååå 18.30 var jag klar med allting och hade då nästan tre timmar att vänta här. Men jag köpte sallad (och gav bort mina sista mynt till välgörenhet) som jag åt samtidigt som jag tittade på The Office. Tacka vet jag gratis wifi! Nu är det snart dags för boarding och sen är jag på väg hem.. Helt otroligt!

Valencia Orange en sista gång!

Planet kom hit för nån timme sen kanske, då tog jag kortet. Nu är det mörkt ute...

Fast nu i skrivandes stund fick jag precis veta att flyget är försenat drygt 45 minuter pga försenad landning..... Aja, det får bli två extra avsnitt av The Office bara! ;) Sedan hade jag ju två timmar på mig i London att hitta till det nya flyget, så nu blir det lite mer än en timme bara då, men det ska nog gå bra!

ROAD TRIP TO GRAND CANYON!

Hallå! Idag var vår sista heldag i USA (iallafall för mig och Sara) och dagen bestod av en utflykt till Grand Canyon! Resan tog sammanlagt 17 h från pickup to drop off men gud vad fint det var där! Helt amazing, bilderna är ingenting om man jämför med hur det var i verkligheten! Men eftersom klockan är efter två på natten och alarmet ringer 4.45 för att säga hejdå till Sara (som flyger hem 12 h innan mig) sååå ska jag sova nu och skriva ett inlägg om detta senare. Troligtvis när jag är hemma i Sverige igen eftersom jag flyger hem imorgon på kvällen, lokal tid.

Här är iallafall en del bilder i väntans tider på ett ordentligt inlägg!

Vi stannade först till vid Hoover Dam, som ligger ca 40 min från Las Vegas.

Vinden var sjukt kraftig idag (de ställde bl.a. in helikopterturerna) och när vi precis kommit upp på denna sten blev vi nästan uppfångade av en stark vindpust. Riktigt läskigt faktiskt men som tur var blåste det inte hela tiden utan kom bara i små omgångar..

LAS VEGAS, DAG TVÅ

Hallå, så var det söndag idag, tydligen. Man håller inte riktigt koll på dagarna längre! Tur att jag har bloggen så att allt bara inte smälter ihop i en enda stor röra!

Idag tog vi oss först till IHOP för brunch och sedan tog vi oss längst ner på The Strip. Vi ville gå och spana in hotellet Mandalay Bay eftersom de skulle ha bl.a. hajar där.

Men vi råkade gå lite för långt och kom till Four Seasons och så frågade en man där utanför (som jobbade där) om vi skulle till det hotellet eller till Manadaly Bay. Han var så snäll och sa hur vi skulle gå, men sedan ångrade han sig och sa att vi kunde gå igenom Four Seasons istället och berättade hur vi skulle gå, så att vi fick se det hotellet också! Så snällt! Vi hörde verkligen inte hemma där, men det var riktigt kul att "bli insläppt" och få se det med egna ögon! Det billigaste priset för en natt är över $500 (nästan 3500 kr) och det dyraste ligger runt 9000 kr per natt.

Ett fint litet smygfoto inne på Four Seasons.

Vi kom iallafall rätt tillslut men vi gick aldrig in och såg hajarna eftersom det var lite dyrt. ;) Vi knatade vidare och såg Egypten! Vi var in i pyramiden och kikade på casinot. Sedan vandrade vi söderut någon kilometer och kom till Las Vegas-skylten!

Därefter tog vi buss uppåt till MGM (som har varit världens största hotell i världen) och gick in där och tittade runt lite, innan vi gick världens längsta omväg till McDonalds (vi gick liiiite fel om man säger så... Haha). Vi kom TILLSLUT fram och avnjöt en cheeseburgare och glass!

Tog denna bilden åt dig, pappa! Det finns andra sportgalningar också! ;)

Därefter gick vi till hotellet New York New York och vandrade runt. Allt är sååå coolt och fint här med hotellens olika teman, även om jag föredrar den äkta varan! ;) Inne på NY-hotellet spelade jag bort min första dollar, woho! Haha. Sara spelade också för en dollar! Ingen av oss förstod vad vi gjorde eller hur vi kunde vinna, det är ju inte lika lätt som på Eckerölinjens spelmaskiner! Meeeeen, jag kunde trycka fler gånger än Sara så kanske vann jag något litet som jag sedan spelade bort?! Ingne aning, hahaha.

Detta ska föreställa The Village! Åååh, saknar.

"Brooklyn bridge"

Sedan gick vi uppåt till Paris-hotellet och kikade runt där. I casinot vid en bar stod det tjejer (alltså lite strippor-aktiga eller vad man nu ska säga, haha) och dansade på bardisken! Coolt att se det live ändå ju!

Efter detta var vi gaaanska slutkörda efter att ha varit i farten hela dagen i 35-40 graders värme så vi tog en taxi hem. Vi fixade med att överföra bilder till datorn och lite andra småsaker innan vi kikade på The Hangover (eftersom den utspelar sig här i Las Vegas) och vi kände igen oss på många ställen!!! Så ballt, haha!

Nu är klockan efter två och jag ska sova! Sara och Johanna sover redan, men jag kände att jag var tvungen att blogga! Haha. Imorgon blir det upp tidigt för att åka till Grand Canyon! Godnatt!

BILDER FRÅN FÖRSTA DAGEN I LAS VEGAS

Här kommer bilder från Saras kamera från igår, den första dagen i Las Vegas! Vi gick runt och kikade på det mesta av The Strip, både dagtid och på kvällen. Så ballt faktiskt!

Stratosphere Tower.

Utsikt över Las Vegas från Stratosphere Tower!

Vid lobbyn på Caesar's Palace. I filmen The Hangover så är det här de checkar in, det spelades in på just denna plats. Coolt ju!

Johanna provade att spela!

Men hon vann inget... :( Haha.

Utanför Mirage.

I vattnet bakom oss kastade vi alla i en varsin penny och önskade oss något.

Vänta nu, hamnade vi i Venedig?!

"Venedig" inne på hotellet The Venetian.

Den blåa himlen är fejk, det är bara tak men det såg såå äkta ut!

"Vulkanutbrott" vid hotellet Mirage.

Bonjour, Paris!

BILDER FRÅN SISTA DAGEN I SAN DIEGO

Här kommer några försenade bilder från sista dagen i San Diego (i fredags) från Saras kamera. Vi åkte ju först för att kika på gränsen till Mexico och sedan åkte vi ut till Coronado Park.

LITE DUMT ATT KLAGA MEN VI SMÄLTER BORT

HEJ LAS VEGAS!

Hej hej! Idag åkte vi hemifrån vid fyra och flög först upp till San Francisco och tog sedan ett annat plan vidare mot Las Vegas! Sara och jag blev uppgraderade till Economy Plus, så vi fick extra mycket benutrymme båda flygen! Nice! Vi landade mitt på dagen, tog oss till hotellet, chillade på rummet en stund innan vi vandrade ut på The Strip!

Det första vi såg när vi klev av planet!

The Strip är den stora gatan här där allt händer! ;) Haha, nej men där ligger de flesta stora hotellen och gatan är kanske 5 km lång eller nåt sånt. Vi bor ganska norr ut på den så vi knatade först till Stratosphere Tower som är känt för att ha några karuseller högst uppe på toppen av det tornet. Jag och Johanna åkte upp i det och kikade ut över staden, och jag åkte även uppskjutet som de hade på toppen! Så jag var ca 300 meter högt uppe. Det är två tredjedelar högre än Grönans frittfall där tornet är 100 m. Till vänster hade jag berg, hus och ödemark och till vänster hade jag The Strip och staden Las Vegas! Så ballt!

Sedan gick vi ner till Sara och började gå söderut, men vi insåg att det var alldeles för varmt för att gå några kilometer så vi skaffade ett busskort och åkte neråt för att besöka några kända hotell. Först stannade vi till på Caesar's Palace (där de bor i The Hangover) och så shoppade vi även underkläder på VS på ett fint köpcentrum som tillhörde.

Sedan besökte vi Venetian och där har de byggt som i Venedig. Såå fint!

Vi gick sedan ut över gatan för att se en kort "vulkanshow" som hotellet Mirage håller i varje kväll. Det var häftigt att se!

Vi gick sedan några blocks för att se hotellet Bellagios fontänshow, som är väldigt känd. Det tog en stund för oss att komma dit då vi virrade runt inne på hotellet först, haha, men vi såg det tillslut! Och eftersom den går varje kvart så såg vi den faktiskt två gånger! ;)
Paris!

Vi bestämde oss sedan för att gå på bio. Det tog ett bra tag att hitta dit också då vi inte alls såg någonting om bio där det på kartan visade att det skulle vara, men efter att ha frågat någon så hittade vi dit, det var som en liten bakgata... Vi såg iallafall 22 Jump Street och den var riktigt rolig och bra! I närheten av bion låg hotellet New York New York så då kände jag mig som hemma!

Trötta tog vi oss hemåt vid halv ett och nu är klockan snart valv tre och jag ska sova (de andra har redan somnat). Godnatt!

SISTA DAGEN I SAN DIEGO

Igår var sista dagen i San Diego. Vi åt frukost på vårt hostel innan vi begav oss ut. Först på schemat var att ta spårvagn ca 30 min söderut för att komma till gränsen mellan USA and Mexico! Vi hoppade av och gick ändå fram till gaten där man gick igenom, men eftersom vi inte skulle komma tillbaka in i USA igen så gick vi inte igenom, haha! ;)

Sedan åkte vi hemåt igen. Vi gick ut och åt lunch innan vi tog en buss över till en ö som hette Coronado. Där såg man San Diegos skyline och San Diego Bay! Vi hängde i en park där och hade det trevligt ett par timmar! Vi gick runt lite innan vi tog bussen tillbaka hem.

Vi packade ihop det sista och tittade på Sunes Sommar. Haha, såå rolig film! Sedan gick vi till köket och åt upp de rester vi hade kvar från lunchen. Jag gick även och tog ut pengar, det var ju fredag kväll i downtown San Diego och det kryllade av partyfolk, men där gick jag i sovtröjan, jacka, shorts och flipflops! Kände mig lite uttittad sådär bara... ;)

Sedan blev det till att sova fyra timmar eftersom vi skulle lämna hostelet vid fyra för att åka till flygplatsen och flyga till Las Vegas!

SNABBT INLÄGG

Hej! Ville mest bara skriva att jag lever, haha. Jag ska upp om 4,5 h för att flyga till Las Vegas, så jag får skriva ett inlägg imorgon om idag! Men kan nämna att vi var ner till gränsen mellan USA och Mexico, vi var till en liten ö i San Diego Bay så att man såg ut över vattnet och downtown och på kvällen tittade vi på Sunes Sommar! ;)

Vi hörs senare, godnatt!

SOFT DAG I SAN DIEGO

Hej hej! Vi alla har nog varit slutkörda, för idag var första gången vi alla tog sovmorgon! Visst att vi gjort det förut också, men då har alltid minst en vaknat tidigare men sedan somnat om igen... Men idag var jag först ut och vaknade strax efter 10(!!!), helt sjukt att vi lyckats sova så länge men sååå skönt!

Sakta men säkert gjorde vi oss i ordning och gick sedan till Hooters och åt lunch (Sara ville dit för att det är Michael Scott, i The Office, hans favoritställe. Så där åt vi lunch och såg första kvarten av fotbolls-VM!

Johannas mat, så gulligt med ett smileyface gjort av ketchup, haha!

Annars idag har vi hängt runt i San Diego och inte gjort så himla mycket. På kvällen gick vi ut på ett ställe och åt en god middag. Jag pt en underbart god pizza, mums!!! Till det drack jag ett glas rosévin, riktigt gott det med!

Sedan gick vi hem och jag skypade med mamma någon timme innan vi gick och la oss här. :)

SAN DIEGO ZOO

Idag efter frukost på vårt hostel tog vi bussen till Balboa Park och San Diego Zoo! Det är ett känt zoo och vi var där i över sju timmar och hade en riktgt bra dag! Vi såg massa coola djur, tog en busstour runtom parken,  åkte i sån linbanegrej över parken (tre vändor, hehehe) och bara hade det awesome. Det var tre trötta tjejer som tog sig hem vid stängning, kan jag säga!

En liten show av dessa djur:

Tasmanian Devil. Ser helt ofarlig ut men är jättefarlig!

De blir uppväxta tillsammans, så att hunden kan visa att människor inte är farliga.

Ormar som byter skin.

Minigroda!

Gigantiska sköldpaddor!

Alligator! Tänk att sådana har jag sett vilda! ;)

Svanar med svart hals. Så fina!

När vi kom hem vilade vi någon timme på rummet innan vi gick till CVS och köpte middag - nudlar! vi lagade till dem i köket här på vårt hostel och nu de sista timmarna av kvällen har vi alla dejtat varsin telefon/dator/iPad! ;)

V

HEJDÅ HAWAII, HEJ SAN DIEGO

Hej hej!

Igår var sista dagen på Hawaii. Vi tog sovmorgon och packade ihop det sista innan vi checkade ut. Sedan promenerade vi till ett litet café för brunch, vi åt där även första dagen på Hawaii och de var så gott, så det kändes som ett bra avslut! Jag tog en dragon fruit bowl, så mumsigt så!

Sedan gick vi igenom marknaden på gatan bredvid vårt gamla hotell och sen kom vi fram till stranden och hängde där några timmar, en sista gång!

Därefter gick vi hemåt och åt en tidig middag på ett ställe nära hotellet innan vi gick tillbaka till hotellet och var där en stund innan vi tog en taxi till flygplatsen. Vi hade tänkt ta shuttle men hotellet rekommenderade taxi då det skulle bli samma pris plus gå mycket fortfare!

Vi checkade in väskorna, gick till vår gate och hängde där. Flyget blev försenat men vi flög ikapp lite. Det var roligt också att man kunde se stjärnor när vi flög, så vi flög bredvid stora karlavagnen ett bra tag, innan solen gick upp. Riktigt ballt! Vi landade en halvtimme sent plus att vi var tvungna att sitta kvar på planet och vänta på att vår gate skulle bli tom då ett annat plan stod där... Stressen började smyga sig på!

Vi hade ju väldigt kort om tid när vi landade att hinna med vårt nästa flyg till San Diego men vi hann, efter att ha sprungit från vår gate till den nya! Haha. Denna gång blev det ett litet propellerplan med drygt 30 platser, åh så nervösa vi har varit inför detta enda sedan vi bokade!!! Men allt gick bra, det var bara lite skakigt i början och så lät det väldigt högt hela tiden... Men vi flög i 40 minuter så det gick så fort så!

När vi landade tog vi en taxi till dit vi skulle bo och som tur var så kunde hi checka in fastän klockan bara var halv nio på morgonen, så skönt! Vi åt frukost här på vårt hostel och sedan gick vi till vårt rum och la oss och sov några timmar. Sååå skönt! Nu har vi ställt om tiden också så vi är bara tre timmar efter NY och nio timmar efter Sverige nu.

Efter att ha fått sova några timmar gick vi ut på stan utan några direkta planer. Vi åt på Smashburger och sedan strosade vi runt downtown här en stund innan vi bestämde oss för att gå på bio och se en film jag velat sett ända sen jag såg trailern för längesedan - The fault in our stars. Den var riktigt bra tycker jag, men den var sorglig så Johanna och Sara satt och störtbölade ett tag! Så vill ni se den, var beredda på att (troligtvis) gråta!

Vi såg svenska flaggan!

Coyote Ugly, någon som sett den filmen? ;)

Vi satt kvar ett tag efter att filmen slutat så att de fick samla sig lite, haha. Sedan gick vi hemåt och alla tittade på film/serier ett par timmar innan vi blev hungriga där runt 23... Så vi letade upp en affär som var öppen fortfarande och handlade varsin smörgås. Sedan satt vi och pratade ett bra dag innan vi såg nya avsnitten av Pretty Little Liars!!! Avsnitt ett, säsong fem! Woho!

Nu är klockan 230 och vi ska sova. Natti!

LANIKAI BEACH

Idag tog vi oss till Lanikai Beach, som ligger på den östra sidan av ön. Så nu har vi varit på norra, södra, västra och östa sidan samt åkt igenom mitten! :)

Iallafall så tog vi bussen dit. Vi kollade upp på google vilka bussar vi skulle ta, och vi skulle ta först 57 och gå av på ett ställe och ta buss 70. Så vi sätter oss på den första bussen och när vi närmar oss den hållplats vi skulle gå av på (vi hade även frågat busschauffören om vi skulle ta 70 och han sa ja till det när vi klev på bussen) och så gick vi av på ett ställe som var typ mitt ute i ingenstans, haha, men det stod att buss 70 skulle stanna där så vi kände att det blev bra! MEN då när vi gått av bussen så frågar chauffören vart vi ska och han säger åt oss att gå på bussen igen och att vi skulle åka med denna buss ett tag till och gå av när han sa till och så skulle vi bara gå till stranden därifrån, eftersom buss 70 gick bara någon gång i timmen. Många på bussen försökte förklara och hjälpa oss vart vi skulle och de satt och pratade både med oss och med varandra om hur vi skulle göra. Hahaha. Alltså, det var såååå pinsamt men ändå så kul! Verkligen alla på bussen var involverade och det var bara en sån kul grej.... Vi började skratta sååå mycket när vi väl gick av (efter att flera ännu en gång förklarat vart vi skulle gå, plus att busschauffören till och med saktade ner för att visa oss exakt vilken gata vi skulle gå på, hahaha) för vi tyckte det var så pinsamt men så himla roligt. Åh, människor är ju för snälla ibland alltså! ;)
Picknick-lunch innan vi gick in på strandområdet.

Denna strand var den som vi bara gick förbi för att komma till Lanikai.

Utsikt över den första stranden.

Snart framme!

Woho, äntligen framme!

Det var många som tog kort med/på våra fina skapelser! ;) Haha.

Efter att ha gått en halvtimme på vägen kom vi äntligen fram till den stranden vi ville till! Vi hann först gå förbi en annan strand, men vi fortsatte en bit till och kom fram till Lanikai beach. Den ska vara en av de bästa stränder i världen enligt Tripadvisor, så det var ju kul att ha varit där! Vi solade, badade och byggde fyra olika sanddjur. Sedan grävde Johanna och Sara ner mig i sanden och sedan grävde Sara ner Johanna! Haha! Som barn på nytt!

Efter fem tog vi oss hemåt och duschade och fixade oss. Vi bokade bord på Red Lobster till 22.30 så vi chillade en stund på hotellrummet innan vi gick dit och åt middag. Vi åt fyrarättersmiddag och det var så gott, men väldigt dålig service tyvärr! Vi fick först huvudrätten och sedan kom de två förrätterna in... Haha, det blev något fel där! Och på slutet började de stänga igen och vi var de sista gästerna kvar (vi fick efterrätten så sent) och en kille i personalen började sjunga på en låt från Lejonkungen och jag sjöng då med, hahah. Det var så kul! Men tyvärr slutade han då han insåg att vi fortfarande var kvar... Haha.

Vi gick hem och packade och fixade det sista inför imorgon då vi ska lämna underbara Hawaii...

LÖRDAG PÅ OAHU

Hello! Idag gick vi hemifrån vid 9.40 på morgonen för att kika på Prideparaden som skulle vara här några gator ifrån oss. Den var väldigt liten, men roligt att se ändå. Jag var på den i nyc och det var bland det roligaste jag varit med om, sjukt härliga människor, stora festliga flak och fetaste stämningen! Men vi fick såpbubblor, isglass och ett halsband av några olika grupper som var med i paraden, så det var ju kul! ;) Haha.

Vi tog sedan bussen till en av de mest södra delarna på denna ö, Hanauma Bay. Det tog ca en timme med bussar och vi var framme mitt på dagen. Man kunde snorkla där (det gick inte att jämföra med snorklingen vi gjorde förut, men vi fick ändå se några coola fiskar här). Annars så låg vi bara och stekte i solen, livet på en pinne! ;)
Johanna somnade till... Som vanligt! ;)

Johanna ska snorkla!

Sen provade jag på.

Vid halv sex packade vi ihop och tog bussen hem. Vi åt en stor, härlig middag på Buffalo Wild Wings och sedan gick vi hem och duschade. Sedan blev det drinkdags! Gott var det, men vi var så himla mätta från middagen så det blev inte många drinkar, haha. Plus att Sara och Johanna däckade vid halv tolv........ Haha!
Varför ha red cups när man kan ha kaffekoppar från lobbyn?!

?????

Hahaha, älskar min bränna!

BILDER FRÅN SARAS KAMERA

Först ut är bilder från Maui när vi var och snorklade och såg delfiner!

Inne här var vi och snorklade. Så sjukt coolt!

Lekte Titanic på vägen hem, haha.

Maui där borta i bakgrunden!

Här kommer bilder från vandringen vi gjorde upp på Diamond Head i Honolulu!
Det började lugnt och stilla...

... Det blev lite svårare...

Första utkiksplatsen!

... Sen kom trapporna upp till toppen.

Nästan högst upp!

Sådärja, högst upp på toppen av Diamond Head!

Sedan började den lätta vägen ner! Stannade först till här och lattjade lite.

Jag försökte klättra upp igen. Gick inte så himla bra! ;)

Älskar denna bild, den är så himla rolig!!! Hahahaha!

HIKE - DIAMOND HEAD

Hej hej hallå!

Idag tog vi en ordentlig sovmorgon, så himla skönt! Jag hade lite problem att komma i säng igår kväll då Sara låg såhär, men jag väckte henne och vid halv ett kunde jag gå och lägga mig, hahah!

Iallafall så gick vi till IHOP och åt brunch. Det ligger precis bredvid hotellet och man behöver inte ens gå ut på gatan för att komma dit! ;)

Sedan gick vi en promenad på ca 1,7 km till ett fotoställe och framkallade bilder från när vi "simmade med" hajarna och när vi snirklade. Några kort blev bra och jag ska försöka visa imorgon här på bloggen!
På väg till fotoaffären gick vi förbi detta mall. Känner du igen dig, Josefin? ;)

Sedan tog vi bussen till Diamond Head och vandra upp det berget (tror ser bildades av ett vulkanutbrott eller så?) och där uppe på toppen var det en himla fin utsikt! Men vägen upp trodde jag att jag skulle svettas ihjäl, haha. Så himla varmt! Det tog oss drygt en halvtimme att vandra upp för det. Mer bilder kommer imorgon men än så länge får ni nöja er med mina mobilbilder.

Då börjar vi...

Nästan uppe på toppen!

Sådärja, högst upp!

Waikiki!

Högst upp på toppen där var vi!

Sedan tog vi bussen hem och åt lite snabbt på McDonald's. Vi beställde sedan även glass till efterrätt och då sa en tant i kön (som började prata med Sara om hur lång hon är) och så sa hon det skulle vara fyrverkerier vid stranden om en kvart, så vi vandrade dit och tittade på dem! Så fint! Vi tänkte att det var för att fira Sveriges nationaldag, haha! ;) Sedan gick vi hem och duschade och nu ligger vi alla i säng, trötta men glada efter en bra dag!
Vid hamnen. Så fint!

På bara 20 minuter blev det såhär mörkt vid hamnen!

BACK IN WAIKIKI

Idag efter att vi vaknat så packade vi det sista och strax före tio checkade vi ut från där vi bodde. Vi fick varsin kram av ägeren och hon sa att hon kommer sakna våra skratt från poolen, haha. Så gulligt! Det var ett jättebra ställe att bo på, så åker ni till Maui - spana in Old Lahaina House!

Vi gick till bussen och tog den till flygplatsen. Vi kom in ganska tidigt, så vi fick komma med ett plan en timme tidigare, skönt!

Hejdå Maui!

Vi flög tillbaka till Honolulu på Oahu och så tog vi bussen till vårt nya hotell i Waikiki och checkade in där. Vi droppade våra carry on-väskor och tog sedan bussen till vårt gamla hotell där vi ställt av våra stora resväskor (eftersom vi inte tog med dem till Maui) och så tog vi bussen tillbaka till det nya hotellet. De ligger bara 1,8 km ifrån varandra men det hade varit gaaaaanska drygt att släpa på en stor fet resväska som väger typ 100 kg, haha.
Nya hotellet!

Utsikt!

Vi fräschare till oss sedan blev det äntligen middag på Buffalo Wild Wings, mums! Har längtat dit länge nu! Haha.

Resten av kvällen blev lugn, vi köpte godis och hängde på hotellrummet. Vi tittade på ett avsnitt av Lilo & Stitch (ett barnprogram som utspelar sig på Hawaii) och sedan tittade jag och Johanna på de föesta två avsnitten av säsong två av Orange is the New Black som precis har kommit ut på Netflix!!! Woho, ännu en säsong att se! :)

SNORKLING (Lisen: varning för haj)

Hallå!

Idag var det en tidig morgon, alarmet ringde 6.15 eftersom vi idag skulle iväg och snorkla!

Vi åkte ut på en båt och efter nästan 1,5 h var vi framme där vi fick hoppa i och snorkla vid ett korallrev! Jag som har varit så rädd för fiskar var stolt över mig själv, aldrig trodde jag för tre år sedan att jag skulle frivilligt snorkla och kika på ett äkta Hawaii-rev!

Den blåa pricken visar vart vi var.

Vi startade där den lila grejen är och den blåa pricken är ungefär där vi var. Jag tog denna screenshot när vi satt på båten när vi var på väg.

Framme!

Det var så häftigt! Vi såg en del coola fiskar och tog massa kort med våra undervattenkameror (måste dock framkalla de bilderna). Vi hade även turen att få se en Whitetip reef shark när vi på slutet simmade tillbaka till båten, det är en liten korallhaj som tydligen är ovanlig att se! Sååå häftigt! Den blir runt 1,2m och äter inte människor, som tur var! ;) Tyvärr hade igen av oss kort kvar att ta på våra kameror (man kunde bara ta 27 kort) så det blev ingen bild på den som vi kan visa, men vi har en cool mental picture! Här kommer en bild från google iaf:

Sedan på båten fick vi lunch och kakor, gott! (Fick även frukost på morgonen, den bestod av frukt och bananbröd och kaffekaka, sååå gott!) Vi stannade även till på ett ställe där vi fick se vilda delfiner, de kallades spinner dolphins, det var den minsta sorten på Hawaii och de var så söta! De hoppar upp ibland och snurrar runt nåt varv och sedan ner i vattnet igen! Detta fick vi se, men fick inget kort på det. Vi fick även se flygfiskar när vi åkte båten hemåt, sååå coola!

Västra sidan av Maui. Totalt såg vi fyra öar idag, alltså hälften av Hawaii! ;)

Väl tillbaka i hamnen gick vi till Cold Stone och åt glass. Sedan gick vi till stranden och hängde där några timmar innan vi gick hem och duschade.

Vi fick ett tips på en lokal restaurang av ägaren till huset vi bor i, den låg ca 3 km bort och dit vandrade vi. Men det var god och billig mat! Jag åt teriyakibiff och ris! 4/5 får den! ;)
Vi bor i "Shark Pit"-området! Haha, känns ju säkert.

Nudist-Sara är forever alone så hon fick ta en palm... Hahah!

STRAND, POOL, SOLNEDGÅNG

Hello peeps!

Idag tog vi sovmorgon, åt frukost (sol vi köpte igår) och sedan gick vi och hängde på stranden några timmar. Sedan gick vi och åt lunch på BK och till efterrätt gick vi till ett ställe och åt Shave Ice. Det är glass och över glassen är det som skivad is och så får man välja vilken smak man vill ha. Jag tog regnbåge (jordgubb, banan, vanilj, lime) och glassen var macadamia nut, så himla gott!

Sedan gick vi och handlade med oss middag hem (mackor och snacks) innan vi gick hem och badade i poolen! Ägaren till huset har förresten tre hundar och en katt, som vi fick gosa lite med idag efter att jag frågat! Haha. Det var tre labbar (hon snackade om att de var amerikanska eller engelska labbar, förstod inte riktigt men du kanske gör, mamma!) och en var mamman och de andra två var döttrar till henne, de var båda fyra år. Jag visade även bilder på mina hundar Molly (leonberger) och Nilla (labrador) för ägaren, hennes son och hennes delägare, och de var sååå imponerade av Molly. De tyckte hon såg riktigt ball ut, haha! Längtar efter dem så mycket nu!

Tripp, trapp, trull! Haha.

Strax efter sex gick vi tillbaka till stranden och hade liten picknick där medan vi väntade på att solen skulle gå ner. Vi satt där i två timmar så solen gick ner och det hann bli stjärnklart. Så himla fint!

Hundar såg vi flera stycken igen!

Haha, vi köpte dessa endast för det roliga namnet... Men de visade sig vara riktigt goda också!

SVAR TILL MOR

Nej hundarna hade ägare, men det var många olika hundar (med olika ägare och kom olika tider) men de såg så lyckliga ut att få springa runt på stranden och i vattnet!

HELLO MAUI

Inatt ringde alarmet strax efter tre... Så efter ca fyra timmars sömn var man ju lagom trött! Vi checkade ut från hotellet och vid fyra kom vår shuttle och plockade upp oss och några andra och åkte till flygplatsen. Där tog vi flyget till Maui, woho! Det tog ca 35 minuter att flyga dit, haha.

Vi landade vid sju på morgonen och tog en snabb "frukost" på Starbucks innan vi lyckades ta lokalbussen från flygplatsen till andra sidan ön där vi skulle bo på ett Inn (typ B&B utan breakfast haha). Nemas problemas och vi var vid huset runt nio-halv tio. Vi var ju riktigt tidiga, men vi kunde få komma in på rummet runt 12 på dagen, så vi gick och kikade på stranden vid oss och åt frukost på ett mysigt ställe med havsutsikt!

På väg till havet! En surfer boy lyckades hamna på kort också, haha! ;)

Vi tog även en liten promenad på "stan" här (gick även in i en liten gullig kyrka och kollade läget). Det är jätteskillnad jämfört med Waikiki där vi bodde, där var det massa folk överallt, det fanns massa restauranger och affärer osv... Här är det mer lokalbefolkning och naturen är typ orörd! Iallafall så gick vi sedan hem och checkade in på rummet. Hon som äger stället är riktigt trevlig och vi fick ett kanonrum vid poolen och egen ingång! En stor säng plus bäddsoffa, och så har vi AC, wifi, dusch, toalett, tv, kyl och micro. Mer behöver vi inte! ;)
Utanför kyrkan.

Efter att ha checkat in och så, tog jag en nap på en timme medan Johanna och Sara gick till stranden. Sedan när jag vaknade igen joinade jag dem! De var där sedan halv två och jag kom strax efter tre, sedan stannade vi till solnedgången vid sju! Ett tag kom några män och hängde med oss, vi fick bl.a. prova på paddle boarding som de hade med sig, riktigt kul men lite jobbigt också då vi egentligen bara ville ligga och läsa våra böcker för oss själva... ;)

Sara kan hon!

Såg många fina hundar idag, då tänkte jag på dig mamma!

Haha, vi tog typ 1000 olika kort på oss! Så fina tjejer det där!

Johanna friade till Sara! Haha!

Sara springer ner i vattnet...

...Och kom upp när solen hade gått ner!

Efter att solen gått ner gick vi hem oxh duschade. Sara var även ut och sprang en stund, hurtiga tjejen alltså! ;) Efter att vi alla fått fräscha till oss vandrade vi ca 1km till "stan" och åt middag. Jag åt fajitas, så gott så! Jag och Johanna tog även en drink, den var så god och fräsch! Mums! Sesan gick vi hem och gjorde oss i ordning för sängen. Nu är det midnatt och jag ska snart sova, godnatt!

(Till Lisen) VARNING FÖR HAJAR

Då var Dagen med stort D här! I fredags bokade vi denna tur med North Shore Shark Adventure, och det gick ut på att simma med hajar! Visst, vi människor var i en bur, men vi var nersänkta i havet "hemma" hos hajarna!!! Alltså, det var det coolaste jag varit med om. Jag var lite nervös på morgonen och bussresan dit, men väl på båten släppte det och man var bara excited!

Vi tog bussen genom hela ön (åkte igenom mitten av ön så vi fick se en hel del av naturen) och tjänade $50 var på att ta bussen istället för en shuttle som de erbjöd för $55. Dock tog det lite mer än 2 h istället för 1 h, men så värt det! Vi var ute i gooood tid, hade mer än två timmar på oss när vi väl kom fram. Och tur var väl det, eftersom hi först åkte för långt, haha!
Vi åkte från söder till norr.

Vi åkte ca 10 minuter för långt men fick däremot se en fin strand! Vi tog bara bussen tillbaka 10 minuter och satte oss vid hamnen och väntade runt 1,5 h på vår tur! Sedan var det dags, vi åkte iväg 3 Miles (ca 5 km) ut i havet där vi skulle få vara i en tank med hajar simmandes runt och under oss! Idag såg vi Galapagos-hajar, de kan bli 8-10 feet (ca 2,5-3 m). Det var så jävla coolt!!! Vi blev indelade i tre grupper och vi var i grupp nummer tre, så vi fick först spana hajarna från båten och sedan nere i vattnet! Så himla awesome! Ni bara MÅSTE göra det om ni får chansen! Vi tog bilder med en undervattenskamera vi köpte så vi ska framkalla bilderna någon gång så håll tummarna för att vi fick några bra åtminstone! Medan får ni nöja er med dessa bilder, de i tanken är vår grupp!

Smörja in med solskydd innan!

Taggade brudar!

Sara är uppe i vänstra hörnet och bredvid henne är Johanna och nere i högra hörnet är jag.

Såhär såg hajarna ut. Sorten är Galapagos sharks! De finns runtomkring tropiska öar men bara på djupare vatten.

LÖRDAG PÅ HAWAII

Hallå hallå!

Idag har vi som vanligt hängt på stranden. Jag har tyvärr bränt mig ganska rejält på axlarna och delar av ryggen (även fast jag smörjt in mig i solskyddsfaktor 30 flera gånger och bara suttit i skuggan) så jag badade ingenting idag utan satt i skyggan med t-shirt och shorts på. Vill ju inte bränna sönder mig ännu mer när vi har så många dagar kvar här, så idag fick kroppen vila! ;)

Johanna och Sara var däremot ute på äventyr idag. De bokade in sig på en surfinglektion så jag agerade fotograf till det! Det såg såååå roligt ut, jag får se om jag kanske bokar in mig på en lektion nästa vecka!

När de var klara vid tre gick vi hem till hotellet igen och åt en sen lunch (rester från Cheesecake Factory) och tittade igenom alla bilder/videor jag hade tagit på dem. Sedan gick Johanna ut och tog en promenad för sig själv, efter ytterligare ett tag gick Sara ut och letade keps och jag satt kvar här. Jag kände att jag var så himla mätt på solen (eller min kropp var) så jag behövde faktiskt vila lite från den och bara chilla i en skön hotellsäng. Johanna kom tillbaka strax efter att Sara gått och vi hängde på rummet och vid sju kom Sara hem igen.

Vi gjorde oss i ordning och gick ner på "stan" här, alltså gatan vid oss och den bakom oss som är vid stranden.

Jag och Johanna köpte subway-macka och så gick vi alla tre och satte oss på ett ställe med denna utsikt:

Sedan gick vi och tog en drink på ett ställe precis utanför vårt hotell. De hade något specialerbjudande så man fick en "basic drink" för $2 innan nio, så vi tog en varsin Blue Hawaii och den var god!

Sedan gick vi till hotellrummet men våra nycklar trasslade igen (har hänt en gång tidigare också...) så vi fick vänta på någon stubbe som skulle komma och hjälpa oss att återställa dem. Det tog kanske 10 minuter eller så, men sedan kom vi in!

Vi bytte om till bikini och strandklänning och så gick vi till stranden och tog ett kvällsdopp! Så himla skoj! Varmt och skönt i vattnet, men vi höll oss precis i början där vi fortfarande såg botten från hotellens ljus, för vi ville inte gärna stöta på en haj eller något annat läskigt!

Sedan gick vi hem och duschade av oss lite snabbt och nu ska vi sova! Godnatt! :)