VLOG: Nashville och Atlanta

Hej hej! Här kommer min video från när jag besökte Nashville och Atlanta. Den är på engelska så att alla mina vänner här borta kan förstå, jag hoppas det inte gör er något, haha!

GAME NIGHT

Hej hej! I lördags hade jag ett gäng härliga tjejer på besök. Vi hade spelkväll och några sov även över (man får ju passa på när man är ensam hemma! Haha). Det var en jättekul kväll som det brukar vara i detta sällskap!

BACK IN NY

Hallå! I tisdags eftermiddag kom jag tillbaka hem och sattes i jobb igen. Tjejernas faster hade spenderat en natt men hon åkte hem till Boston igen och både föräldrarna var bortresta så vi var ensamma hemma på tisdagen till onsdags kväll då pappan kom hem när vi skulle gå och lägga oss. Idag är det fredag och dessa dagar har rullat på som vanligt! Jag har även börjat redigera en liten film från min resa och jag hoppas att bli klar med den i helgen! :)

ATLANTA

Hej hej! Den sista dagen på min resa började redan på natten. Som jag skrev i mitt förra inlägg var det en dryg och jobbig natt då min första buss blev inställd och min andra buss blev försenad med några timmar, så jag spenderade den natten vaken på busstationen. Tur att jag har obegränsat internet på telefonen så jag kunde titta på film, haha. Iallafall. Jag somnade ganska direkt när vi väl kom på bussen strax innan 07 och vaknade upp när vi stannade för en kort paus, två timmar senare i södra Tennessee nära gränserna till både Georgia och Alabama. Jag fick i mig något att äta (hade inte ätit på över 12 timmar) och var vaken de två timmarna till Atlanta.
(null)

Väl framme i Atlanta, fem timmar senare än planerat, strosade jag omkring i downtown innan jag gick och kikade på Olympic Park, dock var den stängd då jag tror att de förbereder där inför nästa månads super bowl! Men jag såg svenska flaggan och det är alltid kul att hitta häromkring i USA!

Jag gick sedan till World of Coca Cola. Det är som ett museum med bland annat historia om företaget. Jag lärde mig att coca cola har produkter i alla länder i världen förutom två - Kuba och Nordkorea. På plats i ett stort valv har de det enda handskrivna receptet också! Men roligast av allt var att få smaka alla olika produkter från fem kontinenter! Sverige representerade med lingondricka, haha!

När jag kände mig klar där gick jag över gatan till Georgia aquarium, vilket jag tror är det största i världen! Jag gick runt och likade på det mesta, såg en delfinshow och en show med valrossar. Jag är lite i valet och kvalet vad det gäller att gå på akvarium och zoo pga djuren, men Georgia aquarium jobbar mycket med forsking, räddningsarbeten och exempelvis valrossarna var alla räddade och adopterade. Jag tyckte lite att de korta showerna påminde om hundutställningar typ. De visade några tricks och följde sin djurskötare. Så söta, både delfinerna och valrossarna! Och såklart alla andra djur var häftiga, allt från hajar till sjödrakar till alligatorer. På ett ställe kunde man gå som i en tunnel med vatten på sidor och i taket, och där såg jag även personer simma omkring!
(null)

Efter två timmars sömn på morgonen och en dag full av aktiviteter var jag hur trött som helst, så jag köpte med mig en smörgås och snacks och tog mig till mitt hotell. Strax innan 22 kunde jag knappt hålla ögonen öppna längre så det fick bli natti natti då!

MUSIC CITY

Dag två i Nashville aka Music city! Jag vaknade redan vid 07:30 men låg kvar i sängen ett par timmar då jag visste att det skulle bli en lång dag. Jag checkade sedan ut från hostellet och gick för att äta brunch. Det hade snöat lite under natten! Vilket tydligen händer bara några gånger på vintern, så det var ju klart att jag skulle vara här en av gångerna, haha. Jag gick till ACME, maten var god och de hade livemusik!
(null)

Jag tog sedan taxi till ett område som skulle ha olika väggmålningar som är kända för Nashville. Jag strosade omkring där och tittade på alla målningar. Men det var riktigt kallt idag, några minusgrader men enligt väderappen kändes det som -9. Så det blev även ett lååång cafébesök, haha. När jag kände mig klar med alla väggmålningar gick jag till en bar och hängde där ett par timmar. De visade amerikansk fotboll och det var en väldigt härlig stämning! Sedan åt jag middag på en mexikansk restaurang.

På restaurangen kände jag att jag var så kall och så trött att jag inte alls var sugen på att gå på barer/försöka hitta ställen att vara på för att värma mig. Planen var att jag skulle vara ute på kvällen då jag skulle ta en buss vid 01:45 och ville därför inte boka en natt till på hostellet. Meeen eftersom det var så otroligt kallt idag så kikade jag ändå om de hade platser kvar och de hade dom, så jag bokade en natt till även om jag bara skulle vara där i några timmar. Vid 19:30 kom jag dit, checkade in, tog en dusch, tittade på serier i sängen en stund och sedan sov jag i 2,5 h. Det kostade $38 vilket skulle vara ca 4 drinkar på barer, och jag visste att jag skulle behövs köpa mer ändå för att hålla igång hela kvällen, haha. Så jag tyckte det var värt det, även om jag inte kunde sova där hela natten!

Jag vaknade vid 00:30 och packade det sista och tog mig till busstationen. Väl på plats sa de först att min buss var försenad, men efter att ha väntat en timme sa de att den var inställd... Så jag fick ny biljett till nästa buss som skulle gå vid 3:30. Men även den var försenad... Snacka om att jag var nöjd med mitt beslut att gå till hostellet för vila och några extra timmars sömn! Bästa $38 jag har spenderat på länge, haha. Tillslut kom jag på en buss vid 06:50, bara fem timmar efter min första buss skulle ha gått...

NASHVILLE!

Hej hej hallå! Imorse åkte jag till flygplatsen för att resa igen. Jag tog flyger till Nashville, Tennessee. Så taggad på att besöka en ny stad och stat! Jag landade mitt på dagen och tog taxi till downtown, vilket tog 10-15 minuter. Jag hoppade av och åt lunch. Tydligen är Nashville känt för sin hot chicken, så det fick det bli! Riktigt gott men det blev kanske lite väl starkt mot slutet, haha. Det regnade när jag kom hit, men efter lunchen hade det slutat så det var skönt. Solen tittade fram en stund och jag strosade runt i downtown.

Jag gick först längst den kändaste gatan Broadway, där det ligger massa barer och restauranger, de flesta med livemusik. Detta är ju trots allt Music City! ;) Jag gick sedan förbi hemmaarenan till NHL-laget Nashville Predators, Music City Center och Country Music Hall Of Fame, som jag var in i men inte själva museet då det kostade $25 och det ville jag inte betala, haha. Jag gick även förbi Johnny Cash-museet men jag gick aldrig in där.
(null)

Sedan strosade jag ut på en bro för att se Nashville skyline. Det var mysigt! Men tyvärr försvann solen då och molnen kom tillbaka, så jag tänkte nog gå dit imorgon igen och gå hela vägen över till andra sidan kanalen, om vädret tillåter!

Efter detta strosade jag till mitt hostel som jag ska sova på en natt. Det ligger vid kanalen och bara några minuters promenad till Broadway, så det är mitt i stan! Mitt rum hade även privat badrum, så det var skönt! Jag laddade mobilen och vilade en stund innan jag tog mig ut på stan igen. Nu hade folk börjat festa till det trots att det var ganska tidigt på kvällen, haha. Jag besökte flera olika barer och lyssnade på olika band, men roligast var nog ändå att bra gå längs gatan för då fick man höra alla band på alla barer! Innan jag gick tillbaka till mitt hostel köpte jag en slice pizza till seeeen middag och gick hem. Jag var tillbaka vid 23, nöjd efter en lång dag! Kvällen hade ju varit mycket roligare att spendera med vänner, men jag hade trevligt själv också!

BARNVAKT

Hej hej! Igår kväll var jag barnvakt åt den halvsvenska familjen. Jag kom dit strax efrer fem. Jag kunde komma dit så tidigt eftersom Anna och Jane åkte till Boston med tåget vid 16, för att besöka sin faster (medan pappan var till Bahamas med sin flickvän, en resa han hade sagt att han skulle ta tjejerna på då deras familjevänner skulle gifta sig...). Iallafall. Något jag störde mig på var dock att mamman ville hämta Jane från skolan och skjutsa henne och se till att tjejerna kom på tåget ordentligt. Meeeen eftersom Anna hatar mamman så kunde hon inte hämta Anna också, sååå jag fick skjutsa Anna. Suck, haha.

Jaja. Tillbaka till barnvakt. Jag kom dit och tjejerna hade fått rullskridskor i julklapp så vi gick ner i källaren där de visade upp sig och sedan byggde vi lego en stund innan maten kom. De hade beställt sushi och några tillbehör, mums!! Vi åt middag och sedan fick de en överraskning av mig, nämligen svenska tidningar! 10-åringen älskar tydligen Svensk Damtidning hahaha, så hon blev överlycklig! 8-åringen fick Kalle Anka och med den fick hon Harry Potter-lego, vilket var en stooor hit! De båda har läst böckerna och börjat titta på filmerna. De pysslade med sitt ett tag och sedan flörtade de till sig 20 minuter av tv, haha. Vi läste sedan ur Kalle Anka-tidningen som godnattsaga och sedan var det natti natti.

Deras mamma sjunger alltid Sov nu lilla videung så det gör jag också varje gång. Jag brukar även behöva stanna i 10-åringens rum till hon har somnat, men denna gång sa hon att hon ville prova att somna själv. Tydligen är det ett tecken på att hon känner sig trygg och litar på mig nu, så det är kul! Jag försäkrade henne att jag skulle vara i gästrummet och hon kunde komma närsomhelst. Jag var såå trött så efter att ha legat i gästsängen någon timme somnade jag och vaknade någon timme senare, haha. En liten powernap! Föräldrarna kom hem strax efter midnatt och jag åkte hem.

ONSDAG

Hallå! Då var en ny vecka i full rullning igen. Det har inte hänt så mycket speciellt faktiskt. Jag har hängt med Jane på kvällarna, lekt med Daisy på dagen, varit ute och ätit lunch med Emily och städat undan lite i mitt lilla rum. Imorgon och fredag är också vanliga dagar förutom att tjejerna åker till Boston på fredag efrer skolan, så jag ska skjutsa dem till tåget och efter det tar jag långhelg! Jag början den med att sitta barnvakt åt den svenska familjen, haha!

SÖNDAG

Jahapp, och så var denna vecka slut. Idag har varit en lugn dag hemma. Jag tog sovmorgon och läste några timmar på eftermiddagen medan mamman och Jane städa/sorterade uppe på övervåningen. Ena stunden skrattade de och andra stunden skrek de på varandra, hahaha. Så var det fram och tillbaka flera timmar! Två tonåringar! ;) Till middag gick vi ut och åt thaimat och sedan handlade vi mat till veckan. Jag föreslog att vi skulle planera vad vi skulle äta och handla efter det, istället för att som vanligt handla samma saker mamman alltid handlar och man får försöka göra någon middag av det, haha. Så nu handlade vi bara det vi behövde/något man kan laga middag av!

EFTERMIDDAG I CITY

Hej hej! Idag är det lördag och jag har varit i city. Vi började med att besöka ett nyöppnat Nutellacafé för att prova det. Det var väldigt gott, jag tog en crepe och varm choklad med nutellagrädde!

Vi gick sedan förbi en fin vinbutik som hade en liten vinprovning av sex olika viner, där flaskorna kostade mellan 60-90 dollar. Vinerna var väldigt speciella, de var väldigt söta samtidigt som de påminde lite om whiskey, sååå det var ingenting jag ville köpa haha. Men det var kul att prova!
(null)

Efter detta strosade vi tillbaka mot Grand Central längst 5th Avenue. Det har blivit nästan 10000 steg idag, främst av den promenaden! Vi hade inga andra planer för resten av kvällen och när solen gick ner blev det betydligt mycket kallare (det var dock bara -1) så vi bestämde oss för att åka hemåt igen. Jag spenderade kvällen med att hänga med mamman och prata och äta middag. Jane var och shoppade med Anna (efter att Anna frågat om Jane ville följa med henne, det har nog aldrig hänt!!) och när Jane kom hem hängde jag med henne i källaren och spelade spel på telefonen, haha.

GAME NIGHT

Hej hej! Veckan har gått fort och nu är helgen här igen. På fredagskvällen var vi hem till Lanner för en spelkväll! Det är alltid lika kul och efter många skratt åkte vi hemåt vid 01 igen. Bra början på helgen!

DAYS WITH DAISY

Hej hej! I måndags kväll kom pappans flickvän hit och hon hade med sig sina två små hundar, så jag och Daisy fick åka till mammans hus. Vi var där till idag, onsdag, men nu har hon och hundarna åkt hem till sig. Så förutom att skjutsa barnen som vanligt har jag och Daisy varit ensamma hemma och hängt en hel del.

Idag var vi även ut på en långpromenad med en au pair, Rachel, som jag träffade på ett au pair-möte igår. Hon är från Sydafrika och har bott här i någon månad nu. Det som är bra är att hon bara bor fem minuter ifrån mig, precis mellan båda mina hus haha. Vi gick en promenad på drygt 4 kilometer och avslutade sedan i parken ovanför mitt hus. Daisy brukar springa runt en hel del där men nu var hon trött, haha. När vi kom hem igen åkte jag och Rachel och handlade blommor till hennes värdmamma som fött barn och sedan åkte hon hem till sig. Jag har jobbat som vanligt på eftermiddagen och slutar om en timme när jag ska hämta hem Anna från SAT-lektion.

HELGEN

Hej! Efter att ha varit vaken i ett dygn och utgång som började min helg var jag ganska trött. Därmed har denna helg varit väldigt lugn, haha. Jag köpte Sims 4 häromdagen och har lärt mig spela det! Jag har bara spelat Sims 2 innan och det är ganska annorlunda, men sååå kul. Har velat spela 4an länge nu! Jag håller på att lära mig bygga hus och inreda dem, det är så mycket roligare i 4an, hahaha. Sims-nörden Emma! ;)

På söndagseftermiddagen mötte jag upp pappan på starbucks, han ville prata igen och kolla läget efter vårt prat innan jag åkte till Sverige. Annars hände inte så mycket på söndagen, haha. Jag lagade middag och sedan åkte jag till pappans hus.

JAG ÄR TILLBAKA!

Ja nu var det några dagar sen jag bloggade så jag är tillbaka både här men också i USA. Flygresan hit gick bra, det var lite bitterljuvt att åka tillbaka till vardagen igen haha. Det var väldigt skönt att vara hemma och bli omhändertagen! Men nu är vardagen igång igen. När vi landade tog det kanske bara 20 minuter innan jag var igenom tullen och personen frågade mig ingenting, de brukar jag fråga några frågor iallafall. Men han var sur och verkade inte så taggad på jobbet så han bara tittade på mitt pass, visum och DS-2019 och släppte sedan in mig i landet. Min väska kom precis när jag kom till bagaget, sånt flyt! Jag tog en taxi hem och var hemma vid 22-tiden. Eftersom jag inte hade sovit något var jag sååå trött och gick och la mig direkt.
(null)

Jag fick sovmorgon dagen efter, men visste inte om det förrän jag vaknade vid 7 och tänkte att jag skulle skjutsa Anna till skolan. Så jag somnade om en timme till sen var jag redo för dagen. Pappan skjutsade Anna till skolan och mamman skjutsade Jane, så jag hade en lugn morgon!

Det blev ju bara två (väldigt lugna!) jobbdagar och sedan var det helg och ledigt igen. På fredagkvällen frågade några vänner jag ville följa med ut och festa i city, och även om jag egentligen ville vara hemma eftersom jag var trött så sa jag ja, haha. Tänkte att jag ska ta tillvara på sånna gånger och leva livet medan jag är någorlunda ung... Haha! Tar jag ett steg tillbaka är det ju faktiskt ganska coolt med utgång i New York City! Vi kom till klubben vid midnatt med promoter, vilket innebär gratis alkohol (billig skit men ändå!), gratis inträde och gratis garderob. Vi dansade bort timmarna och strax innan 04 tog vi taxi till Times Square där vi åt på McDonalds och hängde en stund. Mitt tåg hem gick vid 5:30 och vid 6:30 var jag hemma i sängen!

GOTT NYTT ÅR!

Hej! Jag firade nyår med familjen och familjevänner. Nyårsfesten började med en resa till Åland fram och tillbaka. På ditvägen åt vi smörgåsbord och på vägen hem hängde vi i baren samt handlade i taxfreen! När vi kom hem igen gick hela gänget till oss och fortsatte partajet där. Vid tolvslaget gick vi ut och skönt några raketer och sedan höll festen igång i några timmar till, men jag gick upp till mitt rum en stund innan alla gick, haha. Nu får vi se vad resten av 2019 har att erbjuda!

HEMMASPA

Hej hej! I söndags fixade jag och mamma lite hemmaspa. Hon började med att klippa mitt hår och sedan tog vi på ansiktsmask och fixade fotbad. Myspys!