SISTA SEMESTERDAGARNA

Hej hej! Idag är det söndag och imorgon börjar jag jobba igen. Det känns kul att komma tillbaka till arbetet och kollegorna igen meeeen jag har haft det så bra på semestern så jag hade gärna fortsatt någon vecka till, haha! Det har ju inte varit någon större sommarvärme de senaste veckorna, det har mer varit höstväder med en hel del regn. Men, det har inte stoppat mig, Madde och Johanna från att gå ut och spela en himla masss Pokémon Go, haha!

Men jag/vi har även varit hemma en hel del och tittat på serier och filmer, bakat bröd, haft en minikräftskiva med Lovisa och Angelica, åkt Eckerölinjen, spelat spel och ätit en massa god mat och druckit goda drinkar. Det har varit väldigt skönt att ta dagarna som de kom och framförallt att ha sovmorgon varje dag!

FOTBOLLSGOLF OCH KRÄFTSKIVA

Halloj! Förra helgen mötte jag upp familjen och familjevänner för att spela fotbollsgolf! Det var riktigt kul och det gick förvånansvärt bra för mig hahaha. Efter fotbollsgolfen åkte vi hem till och hade kräftskiva. Mycket gott och trevligt!

SLUT PÅ RESAN

Hej! Ja, tillslut kom dagen då vi behövde lämna vårt hus i samhället Åsa och röra oss hem till Uppsala igen. Vi hade i stort sett packat ihop oss kvällen innan och behövde bara fixa med det sista samt städa huset. Men, det gick ju snabbt eftersom vi inte hade hunnit stöka till det, haha. Vi lämnade huset vid 10:20 och åkte ner till bageriet där vi åt den goda räksmörgåsen till brunch. Mums mums! Vi svängde även förbi Ica för att panta burkar och slänga glasflaskor innan vi satte GPS:en på Gränna, som vi åkte förbi på vägen ner och bestämde oss för att stanna till vid på vägen hem. Vi köpte polkagrisar (jag köpte bara en dock eftersom jag var där för någon månad sedan och köpte fler då, haha) och sedan åkte vi ca 15 minuter norrut till Brahehus ruin, som vi också såg på vägen ner men det var för sent för att kunna stanna till där då vi redan åkt förbi. Så vi stannade till där och kikade på ruinen som varit ett gammalt slott förut. Det var så fin utsikt över Vättern och Visingsö där!

Sedan rullade vi vidare hemåt. Vi stannade till i Norrköping för att äta middag och körde sedan till Rimbo då Johanna hade sin arbetsbil hos sina föräldrar där. Den skulle in på service dagen efter, så hon sov kvar och jag körde ensam hem till Uppsala. Jag tror jag kom hem runt 21:30, så det blev verkligen en heldag på resande fot! Det var väldigt skönt att komma hem igen, men också liiiite tråkigt. Men som tur är så har jag semester i ett par veckor till!

GEKÅS/ULLARED

Halloj! Ja, vi kunde ju inte bo ca 50 minuter från Gekås utan att åka dit ju... Så det blev en resa dit! Vi kom fram runt halv elva, fick stå i kö i ca 15 minuter men sedan shoppade vi loss hela dagen! Jag blev 3600 kr fattigare, men fick med mig hem en hel del saker jag behövde och ville ha! Det blev faktiskt inget spontanköp tro det eller ej. Eller jo, en bodyspray och en deo spontanköpte jag, hahaha. Jag hade gjort en lista innan på vad jag ville köpa, det enda jag inte riktigt fick med mig var lite mer inredning att ställa på hyllorna hemma... Men annars så! Så jag känner mig väldigt nöjd. Det var en del folk där, men det skulle absolut kunna varit värre! Vi blev kvar till runt 19, sedan hade vi gått en mil inne i varuhuset och vi var väldigt trötta, haha. Men det var kul att åka dit och få med sig några nya saker hem!

EN LUGN DAG

Hej hej hallå! Efter två dagar med olika utflykter bestämde vi oss för att vara hemma och ta det lugnt på måndagen. Johanna var gullig och gick till det lokala bageriet och köpte med sig färska frallor hem som vi mumsade på till frukost ute inspelning. Riktigt härligt! Det var sol men en del moln på förmiddagen, men Johanna begav sig till stranden för att försöka jämna ut sin bränna haha, medan jag bestämde mig för att vara kvar hemma i huset. Det var väääldigt skönt, jag tittade en del på youtube och bara slappade. Johanna kom hem vid lunchtid då hon fått ta på sig tjocktröja pga det blåste så kallt vid vattnet.

Vi tog det lugnt hemma i ett par timmar innan vi gick ner till bageriet igen, denna gång provade vi oss på en räkbaguette. Den var god, men inte lika god som deras räkmacka! Detta blev en väldigt sen lunch/tidig middag. Till efterrätt gick vi över gatan till glasskafét och köpte kulglass. Mums!   Vi gick sedan förbi en godisaffär där Johanna köpte på sig lite godis och Ica där vi handlade med oss kött hem som vi grillade till en seeen middag, det höll på att bli mörkt haha. Men när vi skulle tända grillen såg vi två rådjur i närheten. De var så söta, och verkade vara ganska nyfikna för de var kvar där kanske 30-40 minuter haha. Vi åt middagen framför tvn med en film, sedan laddade vi upp inför morgondagen då planen var att åka till Gekås!

SLOTT OCH VARBERG

Hej hej! I söndags var vi iväg till Tjolöholms slott på förmiddagen. När vi åkte ner hit åkte vi förbi skylten och skrattade åt namnet, vi tyckte det lät så roligt. Men när vi googlade på vad det var så såg det himla fint ut och vi bestämde oss för att åka dit! Vi började med en brunch på ett kafé där och sedan strosade vi omkring och kikade på slottet och omgivningen. Johanna blev helt förälskad! :)

Därifrån åkte vi sedan till Varberg. Vi spande in Varbers fästning och strosade omkring i stan, vi tog även en välbehövlig paus med lite fika. Vi gick omkring lite till innan vi åkte 10 minuter söder ut till en strand då vi skulle möta upp Sara där och äta middag. Vi hittade ett supermysigt ställe vid stranden och åt god mat och drack alkoholfria drinkar. Och pratade en massa gamla, goa minnen! Det var verkligen en toppenkväll!

FALKENBERG

Hej hej! Lördagen spenderades i Falkenberg med Sara och familj. Johanna har inte träffat Sara sedan vår resa till London 2015 och jag tror att sista gången jag och Sara träffades var vid nyår 2015/2016. Så det var på tiden, haha! Vi åkte hem till Sara och Johan och deras två små döttrar. Det var så himla kul att träffa Sara igen och få träffa hennes familj! Vi blev bjudna på lunch och hängde en stund innan vi alla åkte ner på stan för att få en liten rundvandring där. Vi började med att köpa glass på ett ställe där man får ta glass själv och sedan väga bägaren för att betala, det var farligt för det var svårt att hejda sig haha! Sedan gick vi omkring och fick se stan och hamnade på slutet i en liten park där det fanns höns, grisar får och getter. Typ mini-skansen fast helt öppet för alla, haha. Mysigt!
(null)

Vi åkte sedan för att spana in Skrea strand och därefter beställde vi pizza som vi tog med hem och åt hos dem. Kvällen avslutades med lite spelande och sedan åkte vi hemåt, nöjda men trötta. :) En riktigt härlig dag helt enkelt!

BILSTRUL OCH OS-FINAL

Halloj! Vår fredag började lite jobbigt med bilstrul... Vi hade tänkt åka och handla bröd på ett bageri i närheten, men när jag startade upp bilen och skulle backa ut från parkeringen fick jag motorstopp/bilen la helt plösligt av, och sedan gick den inte att starta igen... Vi försökte några gånger men den ville inte starta. Radion funkade och allting lyste men bilen vägrade starta. En granne kom förbi då han var ute och hörde det hela och han hämtade en annan granne som kom med startkablar, men när vi öppnade upp motorhuven så sa männen att batteriet såg bra ut och att de inte trodde det skulle funka att starta bilen med startkablar. Ena mannens fru kom också ut och hon gav oss ett nummer till en mekaniker nere i samhället (ca 1 km bort) så Johanna ringde honom. Han sa att vi skulle vänta några timmar och prova att starta den igen samtidigt som vi satte gasen i botten, han trodde att bilen kanske hade blivit sur. Han hade inte tid att komma på förmiddagen, men skulle det inte funka att starta den så om några timmar så skulle vi ringa tillbaka. Så det blev bara att vänta då, vi gick till stranden och hängde där.

Sedan gick vi hem och provade vad mekanikern hade sagt, och det funkade och bilen startade igen! Vi åkte iväg och tog en tur för att se hur den körde och det var helt som vanligt... Så jag vet inte jag, vi får se vad som händer framöver haha. Vi körde kanske 30-40 minuter och stannade sedan på bageriet för att köpa med räkmackor hem och titta på OS-finalen i fotboll! Eller, Johanna tittade i början medan hon åt men sedan gick hon tillbaka till stranden, haha. Jag tittade på finalen själv, men Johanna kom tillbaka till sista halvleken av förlängningen och såg straffarna. Tyvärr gick det inte hela vägen för Sverige, även om de var såååå förtjänta av ett guld!
(null)

Jag hade tagit ett par öl och några glas vin under matchens gång, då jag var så nervös hahaha. Så Johanna fick dricka ikapp lite, sedan gick vi ner till samhället och åt en sen middag på en restaurang där. Mycket gott var det, speciellt vitlöksbrödet. Muuums!

FÖRSTA HELDAGEN

Halloj! Idag var det strålande sol och efter frukosten begav vi oss till campingen i närheten och stranden där. Så himla härligt! Det blev några dopp i det blå och en hel del solande. Vi stannade till på ett glasställe innan vi åkte hem och grillade till middag. En underbar dag! Efter middagen tog vi ett par glas vin och sedan ville Johanna ta ett kvällsdopp, så jag följde med henne och var fotograf då jag inte var sugen själv på att ta ett dopp haha. Nu ska vi avsluta dagen i soffan framför en film!

SEMESTERFIRARE

Hej hej! Igår, onsdag, tog jag och Johanna BL bilen ner till västkusten för semester i en vecka! Vi körde förbi Borås och Johanna sa att hon alltid hade velat besöka Borås så vi stannade till där en liten stund och sträckte på benen, haha! Sedan fortsatte vi mot Göteborg, vi hann se topparna av Liseberg men vi svängde neråt och åkte mot stugan vi har hyrt utanför Kungsbacka. Vi kom fram till en mysig stuga som ligger ett par minuters gång från vattnet. Toppen toppen! Vi åkte och handlade lite samt köpte med oss thaimat till middag, sedan avslutade vi kvällen vid vattnet. Såååå härligt att vara här!