AMERIKANSKA AMBASSADEN 2013

Imorse ringde mitt alarm 04.10. Jag klev upp, gjorde mig i ordning och drog sedan med bussen till vår huvustad. 07.20 anlände jag vid amerikanska ambassaden och ställde mig i kö. Hamnade på fjärde plats. Vid 07.30 släpptes första personen in och jag släpptes in vid 07.40. Jag lämnade ifrån mitt pass och visade mina skosulor. Sedan fick jag komma in i det lilla huset. Där fick jag gå igenom en säkerhetskontroll, som de har på flygplatser. Jag fick även lämna ifrån mig all elektronik samt ta en klunk ur min vattenflaska för att visa att det inte var nåt farligt. ;) 

(Jag hade tid klockan 8.30 men var som sagt där redan innan 07.30 eftersom min buss kom in så och jag kände att jag lika väl kunde vänta där borta som att vänta vid centralen. Och de brydde sig inte om tiden ändå, eftersom jag var klar när min tid egentligen började!)

Jag hade glömt bort mitt usb-minne i mitt lilla ytterfack på väskan så det blev utslag i deras maskiner där och vakten rotade igenom väskan. Först var han bekymrad över vad det kunde vara, men så frågade han mig om jag hade ett usb-minne där någonstans och då sa jag det. Han hittade det och la det bland min mobil, laddare och hörlurar.

Sedan fick jag gå vidare till nästa byggnad. Där fick jag en nummerlapp och satte mig och väntade. SVT1 var på tv:n som satt på väggen och det var väl Nyhetsmorgon eller nåt sånt på. Klockan 8.00 öppnade de upp första luckan och jag hade nummer fyra. Några minuter efter att de öppnat var det min tur. Jag gav alla papper, mitt pass, kuvert och bild på mig och allt såg bra ut. Jag fick sätta mig och vänta igen.

Vid 08.15 fick jag gå till nästa lucka och där lämnade jag bara fingeravtryck på alla mina fingrar och så fick jag sätta mig och vänta igen. I lucka nummer två pratade tjejen svenska, i de andra två pratade de engelska. Klockan slog 08.30 och då fick jag även gå fram till den tredje och sista luckan. Där är då själva "intervjun". Damen där frågade mig några frågor på engelska. Här under ser ni vilka frågor jag fick samt mina svar (har översatt från engelska):

- Var kommer du att bo?...... Utanför NYC, i New Rochelle
- Berätta lite om familjen...... Mamma, pappa, två tjejer på 7 och 11 år. De har även en hund.
- Har du någon barnerfarenhet?...... Ja, massvis!
- Hur många timmar kommer du att jobba i veckan?...... Runt 36 timmar.
- När pratade du senast med familjen?...... Vi mailade senast igår tror jag det var. Vi ska prata på Skype ikväll.

Sedan sa hon att mitt visum var godkänt och att det plus mitt pass kommer skickas hem till mig inom en vecka. Lätt som en plätt!

Jag missade min buss hem med bara några minuter så jag fick vänta två timmar på nästa. Då passade jag på att gå i gamla stan och kika i souvenirbutiker. Det var nästan det enda som var öppet i början eftersom klockan då var strax efter nio. Jag hittade iallafall två svenska saker vardera till tjejerna! Sen ska jag köpa svenskt godis och kanske nåt fint smycke. :) Är ju himla svårt det här med presenter eftersom man inte riktigt känner dem ännu. Men det blir nog bra!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Skönt att det gick bra. Snart har du fixat allt! Nu fattas det bara en resväska:)

2013-04-25 @ 20:15:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0