SISTA DAGEN I AMSTERDAM

Hej hej! Denna dag började med frukost i Vondelpark, en stor park i Amsterdam som ligger ett stenkast från vårt hotell. Det var väldigt härligt! Därifrån promenerade vi sedan till Albert Cyup market, en stor utomhusmarknad. Jag fick med mig lite Gouda-ost hem, haha. Vi tog sedan spårvagn för att fika på ett ställe där Lovisa har spanat in en specifik bakelse sedan dag ett, så nu blev det av!
(null)

Vi fortsatte dagen med att ta spårvagnen till centralstationen för att i närheten ha en liten photoshoot med klassiska Amsterdam-hus som bakgrund, haha. Men det riktiga anledningen till att vi åkte dit var för att åka en kanalbåt runt i stan. Det var riktigt härligt och man fick lyssna på en guide som berättade om olika byggnader och lite historia om staden. Mycket bra!

Efter båtturen åkte jag och Angelica tillbaka till hotellet och hängde där någon timme, medan Lovisa och Johanna shoppade lite. När de kom tillbaka till hotellet gjorde vi oss i ordning för att gå ut och äta och sedan för att titta på eurovision på en bar! Det blev ett bra avslut på en riktigt bra resa! Väder idag har också varit helt underbart, väldigt varmt och sol hela dagen. Härligt härligt!

FREDAG DEN 13:E

Hej! Idag var ännu en fullpackad dag i Amsterdam. Vi tog en skön sovmorgon till 09, haha. Vi gjorde oss i ordning och gick och käkade frukost. Sedan strosade vi ner på stan för att äta stroopwafel och även gå tillbaka till Primark som vi snabbt hade varit in på första dagen här. Vi besökt sedan Anne Franks hus! Jag har varit där förut, men det var lika bra denna gång också. Det är väldigt bra gjort med bra information och väldigt intressant att få se där familjerna gömde sig.
(null)

Efter detta gick vi till Bon Ton, en strippklubb/sexklubb som vi hade bokat ett besök på innan det var öppet för allmänheten. Det är en av få stripklubbar i Amsterdam och är lite mer high end. Vi blev intresserade av att höra från arbetarnas sida efter att ha besök Red Light District. Här fick vi fyra och två tjejer från England en privat visning av lokalen av en tjej som arbetade där och hon berättade om allt möjligt och vi fick ställa massa frågor. Det var väldigt intressant! Vi fick även kika in i de fem privata rummen gäster kunde hyra. Tjejen som var vår "guide" var jättetrevlig och informativ om hur det är att arbeta där.

Efter detta gick vi tillbaka till hotellet en stund. På vägen gick vi förbi Rijksmuseum, som är ett stort konstmuseum. Senast jag var i Amsterdam besökte jag det men denna gång blir det inte av. Men det är iallafall en väldigt fin byggnad! Vi vilade en stund på hotellet innan vi gick ut och åt en god middag som avslut på denna dag!

KEUKENHOF

Hej hej! Dag två i Nederländerna åkte vi iväg till Keukenhof, en stooor park med massa tulpaner. Det tog ca en timme med buss, och strax innan parken stannade vi till för att ta en båttur i ca en timme. Vi stannade till vid en väderkvarn och fick gå in i den, det var coolt att se! Väl i parken gick vi omkring i många timmar och tittade på alla olika sorters tulpaner och andra blommor. Det var sååå fint och harmoniskt, men tulpanerna var på sin sista vers. Men, parken stänger ju igen för året denna helg så det var kanske inte så konstigt.

Vi kom tillbaka till Amsterdam på kvällen, då gick vi ut och åt middag och tog en promenad genom Red Light District, som är känt för prostitution (som är lagligt här). Det var en speciell känsla.

AMSTERDAM!

Hej hej hallå! Idag åkte jag, Johanna, Angelica och Lovisa iväg till Amsterdam! Vi kom i god tid till Arlanda och hann med att äta frukost och kika i taxfree. Vi landade i Amsterdam mitt på dagen och tog en taxi till hotellet. Vi hade tur och vårt rum var färdigt så vi kunde checka in tidigare. Det blev en liten vila på hotellrummet innan vi gick ut och strosade runt om i staden. Vi bor centralt så det är skönt!

Idag hann vi med att se bland annat Dam-torget, den stora shoppinggatan Nieuwendijk, Red Light District (i dagsljus dock, det området vaknar till liv på kvällen), Rembrandtsplein (där vi åt en sen lunch på en Irländsk pub) och såklart kanalerna runtom i staden. Runt 19:30 gick vi tillbaka till hotellet igen då det kändes som att det skulle börja regna och vi var trötta. Precis när vi kom in öppnade himlen sig, haha. Ibland har man tur! Vi hängde på hotellet ett tag och vilade fötterna, men sedan gick vi till en pizzeria och köpte pizza slices till middag. Vi bor nära Leidseplein och där var det maaaassa människor som tittade på en fotbollsmatch på alla barer där, vilket drag det var! Det kändes nästan som att man var på en arena, haha. Nu ska vi snart sova och det ska bli riktigt skönt efter 5,5 timmars sömn inatt och en full dag idag!

MYSIG HELG

Halloj! Denna helgen har varit så himla bra och mysig. Johannas kompis Linette kom till Uppsala (hon bor i Kalmar) på fredagskvällen och stannade hos oss till söndag förmiddag. På lördagen grillade vi till middag, det var första gången för vår grill kom till användning för i år. På söndagen efter att Linette hade åkt hemåt igen så åkte jag med Johanna till Stockholm då hon hade bokat tid för att ta tredje sprutan av covidvaccinet. Vi åkte sedan till Sigtuna för att äta en sen lunch/tidig middag, det var riktigt härligt och varmt ute i solen! Till efterrätt åt vi mjukglass också, haha. Mätta och belåtna åkte vi hemåt igen men stannade till på några affärer i Boländerna först för lite minishopping inför vår resa till Amsterdam!

VALBORG

Hej hej!
Min valborg började med en fika hemma hos lillebror Mattias då vi firade hans 20-årsdag i förskott. Grattis igen minibror! Jag fick även träffa hans katt för första gången, även om hon bara låg gömd under sängen haha.
(null)

På kvällen var jag hem till Sofie där vi (eller ja, grabbarna) grillade och vi åt en goood middag! Det var en mycket trevlig kväll! Dagen efter fick jag med mig ett gäng som hemjarklack på fotbollsmatch då lillebror Fredrik var och spelade i Uppsala. Det var väldigt skönt att komma ut i det fina vädret!