MORGONPROMMIS

Jag slog två flugor i en smäll och tog ut både hund och lillan på promenad denna morgon. Anna åkte till skolan vid 7 för hon skulle på utflykt med skolan.

Så det var bara Jane jag hade nu på morgonen. Hon var redo för skolan typ 45 min innan bussen kom så då föreslog jag promenad med hunden (så jag slipper det efter att hon åkt till skolan ;) haha) och det ville hon så gärna! Men så jobbig hunden är att gå med, bara drar och drar. Tips, mamma?

Just nu sitter vi och väntar på bussen. Jane leker med hunden. :)


Kommentarer
Postat av: Mamma

Mamma tipsar: Kommer du ihåg det här med att ha kontakt med hunden? Innan du gör något med henne så vill du ha ögonkontakt och när du får det så belönar du henne genom att ge godis. Precis så vill jag att du gör när ni går promenad. Vore ju toppen om hon hade sele på sig då labbarna tränar upp sina muskler snabbt och blir väldigt dragiga och ännu starkare. Börja med att ha kort koppel så att du har mer kontroll på henne, när hon drar stå stila och vänta på att hon ska ta ögonkontakt med dig och belöna direkt! När hon har kommit på detta så belönar du henne varannat steg hon tar utan att dra. Beröm med BRAAAA:))), väldigt glatt och ge godis. Detta är bästa att träna på först inne där hon känner sig säker sedan i trädgården sedan på gatan osv med svårare och mer störande störningar. Och så har hon lättare chans att förstå vad du vill av henne. Det här tar ju tid att lära men är du sugen är det bara att börja, viktigt är ju att du får träna henne för familjen. Den här träningen går ut på att bara få positiv svar från dig genom BRAAAA:)))) och godis när hon gör rätt och ignorera det som hon gör fel. När hon gör fel säg inget, bara börja om, ta ett steg framåt/bakåt/åt sidan och börja från ny plats, sluta alltid när det går som bäst med träningen. Hur gör du när hon ska få maten? Tänk på hur vi gör med Nilla. Det är en bra kontakatövning. Eller nu vet jag be familjen att jag ska komma och träna Daisy 1 månad framåt:)))Kram på dig,vi får skypa så kan jag berätta bättre, så svårt att beskriva hur man ska göra skriftligt!

2013-06-07 @ 11:01:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0