GRAND CANYON

Ja men här kommer ett försenat inlägg om Grand Canyon! Jag var där för två veckor sedan, men den känns nästan som ett helt liv sedan!

Iallafall. Klockan ringde tidigt på morgonen och en buss kom och plockade upp oss och några andra som skulle med utanför hotellet. Vi åkte en liten stund till ett samlingsställe där vi fick "checka in", köpa frukost om vi ville, få lite info och sedan kliva på vår buss för dagen. Sedan lämnade vi Las Vegas! Längs hela vägen (när det var något viktigt) beskrev en inspelad guide om vart vi åkte förbi, att vi åkte på 0,0025% av Route 66, vi körde förbi några små städer som hade stor betydelse för Hoover Dam-bygget osv osv.

Första stoppet var ca 40 minuter utanför Las Vegas, och det var vid Hoover Dam. Strax innan vi anlämde åkte vi förbi en stad, Boulder City där bl.a. Michael Jordan och Celine Dion har hus, och precis bredvid ligger en stor sjö vid namn Lake Mead. Det är den största konstgjorda sjön i USA och en av de största i världen.

Iallafall. Vid Hoover Dam går Coloradofloden och där är gränsen mellan Nevada och Arizona. Busschauffören skojade till det och stannade till, och så sa han att han nu var i Arizona och vi fortfarande var i Nevada! ;) Vi åkte över dammen till Arizona-sidan och stannade där ca 20 minuter för att kika lite och ta kort. Vädret var sisådär just då men ändå kul att ha sett det!

Allt det ljusa på bergväggen har legat under vatten förut, men nu har vattennivån sjunkit riktigt mycket!

Sedan började de lååånga timmarna i bussen. Vi åkte, åkte och åkte. Jag underhöll mig med att lyssnade på musik, sova lite, försöka få bort tanten, som satt bredvid mig, från min axel då hon somnade och lutade huvudet många gånger, ta kort/filma och retas lite med Johanna och Sara som satt framför mig. Vi stannade till på McDonald's för en sen frukost också, sedan åkte vi lite till och så var vi framme på ett ställe där man fick lunch plus att vi köpte till biljetter till en IMAX-film om Grand Canyon. Det var coolt och roligt att lära sig lite om detta under!

Efter någon timme där var vi äntligen på väg till vårt första utsiktsställe - Mather Point. Det var jätteblåsigt denna dag så alla helikopterturer var inställde, och tur var nog det. För när man klev ut ur bussen höll man nästan på att flyga iväg i de starka vindpustarna som kom då och då! Men vi gick iallafall från bussen och förbi träden vi såg och där bakom väntade en fantastiskt utsikt! Bilderna gör ingen rättvisa, det var riktigt mäktigt. Det såg ju ganska lika ut överallt, men det var så otroligt stort och detta var ju bara en liten del av allt som finns! Vi tog kort där de flesta andra stod också men sedan gick vi en bit åt sidan, klättrade neråt och utåt (alltså förbi alla räcken osv) och kom ut på en kant som var helt oskyddad. Sååå ballt! Klättringen var lite klurig för mig som inte kunde gå ordentligt med ena foten pga blåsor, men det gick och det var så värt det! Jag tänkte först inte ge mig ut men jag gjorde det ändå, och det är jag så glad för!

Bakom ser ni klippan vi klättrade ut till!

On top of the world!

Sedan tog vi oss tillbaka till bussen och åkte en liten bit till, till Bright Angel Point. Detta ställde var inte lika häftigt som det första tyckte vi men ändå riktigt mäktigt! Här passade vi på att leka lite med kameran plus att bara sitta och njuta av utsikten och bara leva i nuet. Underbart!

Därefter började resan hemåt. Jag vet inte exakt hur många timmar det tog men kanske runt 5 h eller något sådant, men väl i Las Vegas fick vi ju åka ganska länge då alla skulle av vid sina hotell och vi var nästan sist. Men det gjorde inte oss något då vi fick lite extra sightseeing av The Strip! ;) Juste, innan LV åkte vi förbi Hoover Dam igen, denna gång stannade vi inte men det var riktigt fint att se det på kvällen i mörkret!

Japp, det var den dagen det! En lång dag blev det, vi var borta från hotellet i 17 h (tror jag det blev). Vi spelade lite i casiont innan vi gick upp, fixade lite på rummet och slocknade i sängarna.