MÅNDAG - GOZO

Hej! Igår var det dags för oss att ta oss till två andra öar än Malta som heter Gozo och Comino och de är mindre än Malta och på Comino bor det endast en handfull med personer. 
 
Men. Planen gick inte riktigt som vi tänkt oss, alls. För det första gick bussen en gång i halvtimmen och de första två kom vi inte på för de var smockfulla, så efter den andra bussen började vi gå mot stationen där bussen började och den tredje bussen kom vi inte heller med på men det fjärde kom vi äntligen på! Så där försvann två timmar... Så vi valde att inte besöka Comino (den minsta ön) utan tog istället bara färjan till Gozo. 
Hahaha, spana in min fina bondbränna! 

 







Väl där hyrde vi en bil av en lokal biluthyrare och livet var på topp! Sen så började "äventyret"... 
 
För det första var bilen väldigt dålig och vi körde mest på 1an eller 2an och någon gång på 3an och vi kom knappt upp för backar så vi fick köra massa omvägar och småvägar för att kunna ta oss någonstans då de "stora" vägarna (som inte var så stora) var väldigt backiga. Jag och Ida växlade att vara chaufför, vilket var väldigt skönt eftersom man blev helt slut! Det var vänstertrafik men det var faktiskt inte så svårt att komma in i, men jag försökte alltid automatiskt växla med höger hand fastän växelspaken satt på vänster sida, haha... En reflex bara! ;) Däremot var vägarna dåliga och smala, folk körde fort och inte speciellt säkert och vi kunde bara hoppas på att inte bli påkörda! 
 
Jag började köra och kom in ganska snabbt i en stad, Victoria och det var lite jobbigt att börja med, haha. Men vi tog oss ut från den och körde mot vattnet och hamnade vid ett väldigt mysigt ställe och åt lunch. Sedan brummade vi vidare och försökte åka upp för en ganska brant backe med det gick verkligen inte, så mitt i den fick jag vända och rulla ner! Vi tog en annan väg och kom till en turistattraktion - Kalypsos grotta. Det var väldigt fin utsikt men man kunde inte gå in i grottan. 







Lunchutsikt med 24 grader i skuggan enligt snapchat! 









Stolta föräldrar till vår lilla food baby! ;) 
 
 
Efter det körde Ida vidare och vi försökte ta oss till en annan turistattraktion på andra sidan ön, meeen vägen vi tänkte ta höll de på att bygga om så vi snurrade runt i staden Victoria och kom ingenvart... Sen hade vi ju inte internet så vi kunde använda gps, utan satt med en vanlig karta och kartan på telefonen för att försöka klura ut hur vi skulle åka. 
 


Tillslut stannade vi till i utkanten av staden och försökte köra upp för en backe men det gick inte! Vi fick hjälp av andra att putta på bilen och en gubbe satte sig bakom ratten så vi fick upp den från backen och efter det bröt jag ihop. Panikattack och det var inte alls kul, jag tror all stress och rädsla kom fram då som jag samlat på mig i den där jävla bilen så vi parkerade och gick runt lite i staden, bl.a. till en katolsk katedral. Tur att jag hade tjejerna som tog väl hand om mig! Ida körde sedan tillbaka till färjan där vi lämnade av bilen och tog färjan hem. 



 





Väl på Malta tog vi bussen hem till där vi bodde och åt en snabb middag på Pizza Hut, bara för att få i oss något. Sedan gick vi hem och slocknade på en gång. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0