PASSOVER

Hej hej! I fredags var det dags för en judisk högtid, passover. Vi fixade mat på dagen och pysslade lite med puppets, varje puppet representerade en av totalt 10 plågor. På kvällen var det dags för middagen och vi var 21 personer här. De flesta var inte judar men goda vänner till mamman och var inbjudna att fira denna högtid! Alla läste ur en bok om hur judarna flydde från att vara slavar i Egypten och först började man med mat som orepresenterade olika delar av det lidandet judarna fick genomgå, samtidigt som man läste böner på hebreiska. Det är svårt att förklara och jag hängde inte riktigt med vad gällde historian kring denna högtid, haha. Den var iaf väldigt mer religös än vad jag är van vid! Meeeen, jag har filmat lite under denna dagen så jag kommer göra en liten film och lägga upp här så kanske ni får en bättre känsla! 
(null)

(null)

Iallafall! Efter att ha läst i boken och gjort allt men den specifika maten så var det dags för själva middagen och därefter efterrätt. När vi skulle äta efterrätt släktes allt ner och mamman kom ut med en tårta och ljus på och så sjöng alla för mig eftersom jag fyllde år dagen efter! Jag blev sååå överraskad och glad! :) När alla hade ätit klart hjälptes vi åt att städa undan lite och sedan avslutade jag, tjejerna och deras kusin kvällen med att kolla på The Office!
(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0