AMISH COUNTRY

Hej hej! De senaste dagarna har jag haft en extrem huvudvärk och feber, så jag jobbade inte i fredags ens. Jag hade gärna skippat jobb i torsdags också då det var som värst, men självklart var båda föräldrarna i Canada då... Men denna morgon vaknade jag upp och mådde mycket bättre! Ingen feber men fortfarande huvudvärk. Men jag kände mig levande igen vilket var tur för idag åkte jag till Amish Country! Det blev en tidig morgon, jag vaknade vid 06 och tog tåget till city för att ta bussen till Lancaster, Pennsylvania. Detta var sista delen i min kurs, dvs själva resan!
(null)

Det första stoppet var på en quilt shop där vi fick veta lite mer hur de gör samt möjlighet att handla. Allt vi kunde köpa (i alla butiker vi var till) är gjort av Amish. Därifrån fick vi med oss vår guide, Aunt Rachel. Hon tillhör Amish Mennonite, vilket har mindre konservativa syner så hon kunde använda elektricitet, mobil och kunde vara med på bild etc. Detta gäller dock inte Amish! De lever helt utan elektricitet och får inte vara med på bild. Kläderna skiljer sig också mellan Amish och Amish Mennonite, den senare får ha färgglada kläder och även kläder med mönster. 
(null)

Vårt andra stopp var på en butik där de gör pretzels, glass och sålde några olika syltar, souvenirer osv. Vi blev bjudna på en varsin pretzel och jag köpte även glass. Båda var väldigt goda men glassen var väääldigt krämig och så god! 
(null)

Vi åkte vidare till en farm som var i Aunt Rachels familj. Där fick vi sitta i kapellet där de gifter sig, vi fick gå omkring på gården och de som ville fick prova att mjölka kor, vilket jag såklart provade haha! 
(null)

(null)

(null)

Därefter åkte vi vidare med bussen. På vägen såg vi flera Amish som åkte häst och vagn, det var så kul att de dem åka på vägen medan vi körde förbi med en stor buss, haha. Jag fick aldrig någon bild, men jag tror jag hann med att filma några! Iallafall, nästa stopp var vid en liten butik igen och därefter åkte vi till ett ställe för att äta en riktigt Amish måltid. Det var väldigt smarrigt och såklart var all mat från Amish farms. Mycket gott! 
(null)
Bilden nere till höger är med Aunt Rachel! 

Och snipp snapp snut var denna dagen slut. Dagen gick alldeles för fort och jag hade gärna strosat omkring mer, för ibland kändes det lite stressigt då vi skulle hinna med allt. Men det var väldigt kul att se! Amish är ju väldigt speciella då de lever i sitt egna community, utanför omvärlden. Det var som att stiga in på hur jag tänker typ 1800-talet var! 
(null)



Kommentarer
Postat av: Carina

Så spännande, vad du får se mycket😃

2018-12-09 @ 15:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0