FULL RULLE

Hej hej! Igår var det söndag och dagen började med att jag gick på Annas konfirmation. Några år efter att judar har sin Bar/Bat Mitzvah kan de välja att konfimeras för att fortsätta visa sin tro och vilja göra judendomen en del av sitt liv. Så efter sin Bat/Bar Mitzvah kan man alltså välja att fortsätta plugga hebreiska och sedan vara en del av konfirmationen. I Annas grupp så var det 15 st av ca 35 st som fortsatte att plugga och göra sin konfirmation nu vid 16 års ålder. 
 
Iallafall. Jag var på ceremoning i söndags (de hade en i lördags kväll med) som varade två timmar. Haha, det är en lååång tid när mycket av det är på hebreiska. Och måååånga böner/sånger. Men det var ändå lite mysigt ibland, framförallt när de tog fram gitarren eller spelade piano. Det var även mycket stå upp, be en bön, sitta ner och lyssna, stå upp igen, sitta ner igen osv. Kanske bra att röra sig så, annars kanske folk somnar om man bara skulle sitta still i två timmar, haha! Efter ceremonin hölls en sen brunch med bagels, olika röror, sallad, frukt och bakverk. Det var mumsigt! 
(null)

Efter detta åkte jag och Jane hem, medan de andra stannade lite längre. Jane gjorde sina läxor och jag fixade med lite annat innan det var dags att titta på finalen i hockey-VM eftersom Sverige spelade!! Jane var intresserad första persioden men sedan gick det utför, haha. Dock stannade hon hela tiden, och det blev en lång match med både förlängning och tillslut straffar! Det blev tillslut ett guld till Sverige och jag vet inte om jag eller Jane var gladast, hahaha. Hon blev jätteglad! Sötan!
 
Efter matchen åkte jag och hämtade upp Pia och åkte till en park där några av hennes vänner hade bbq. De hade redan ätit när vi kom och höll på att dansa och ha kul. Men parken stängde drygt 45 min efter att jag och Pia kom dit så vi hann bara vara där en liten stund. Även Jessica kom dit efter en stund och när parken stängde igen ville gänget gå till en bar i närheten men det var jag inte sugen på, så jag och Jessica åkte hem till mig och spelade kubb med Jane och grannpojken Peter hemma hos honom (då deras gräsmatta var klippt, vilket våran inte var, så man såg inte ens kubbspelet  här hahaha). Vi körde Sverige mot USA och jag och Jessica vann tillslut, men satan i gatan var duktiga J & P var! Det var ett jämnt spel och de var bara en efter oss när Jessica fick ner kungen.
 
Sedan åkte Jessica hem och jag följde med mamman, Anna och Jane för att äta froyo. Vi blev sugna på att köpa en speciell flingsort, men affären nära oss var redan stängd så vi åkte till affären vi normalt handlar på och bestämde oss för att passa på att handla inför veckan, när vi ändå var där! Så det blev en liten spontantrip till affären och handla, haha. Men det gick fort när vi var fyra som hjälptes åt! När vi kom hem var klockan 22.30 och jag gick ner till mig för att göra mig i ordning för natten. Full rulle hela dagen!
(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0