TUR RUNT OAHU

Halloj! Denna lördag hade jag bokat en busstur runt ön Oahu samt snorkling! Vi besökte massor av olika ställen och det var en heldag fylld av roliga saker. Jag blev upphämtad vid 7:20 och avsläppt vid 16:45. Vi åkte från Waikiki söderut och stannade vid ett par ställen, sedan åkte vi längs med västra sidan av än. Helt ärligt har jag lite dålig koll på hur många ställen vi stannade vid och var de låg, hahaha. Men vi fick se flera olika stränder och ställen. 
(null)

(null)

(null)

Vi åkte sedan till norra delen av ön, North Shore (det var häromkring jag simmade med hajar förra gången jag var här) och på en strand där fick vi snorkla. Det fanns sköldpaddor i havet där, men jag såg ingen när jag snorklade utan jag såg flera när jag var uppe på stranden istället. Vi fick bara snorkla på en viss plats så det runtomkring var rev, och det har där vi såg sköldpaddorna. Jag såg några fiskar men det var väldigt grumligt på grund av all sand som folk gick i, så jag såg inte så jättemycket faktiskt. Men det var kul att snorkla igen! Jag hade dock lite problem i början då jag kände mig lite rädd, hahah. Men jag tog några djupa andetag och kasatsde mig i vattnet och det gick så bra så. Som tur var fick vi långa flytvästar också, för det var väldigt strömt och vågigt. 
(null)

Därefter åkte vi vidare för lunch på ett ställe i närheten. Jag köpte räkor med vitlök och det var såå gott! Räkorna var odlade i närheten och det märktes att de var färska! Såklart var de gigantiska och inte lika goda som hemma i Sverige, men för att vara här så var det riktigt gott! Några hyrde kajak och paddleboard, men jag kände mig nöjd. Jag gick omkring och tittade på djuren de hade där samt köpte shave ice till efterrätt. Det är finkrossad is med smaktillsättning, jag valde passion orange och watermelon. Svalkande och gott! 
(null)

(null)

Vårt sista stopp blev vid Dole plantation. Förr i tiden stod Hawaii för ca 80% av världens ananasproduktion men nu för tiden stannar alla ananaser på öarna här, då det är för dyrt för andra att köpa och transportera från Hawaii. Jag köpte ingenting där då jag precis hade ätit klart min shave ice, så jag gick omkring och kikade bara. Jag såg några ananasplantor och några små ananaser, så gulliga! Haha. Vi åkte sedan hemåt till Waikiki vilket tog drygt en timme. Det var skönt att komma tillbaka efter en lång men riktigt härlig dag! Jag åt middag på en asiatisk restaurang granne med hotellet och stannade på mitt rum resten av kvällen, så skönt! 
(null)

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0